dc.contributor.author | Ritamäki, Janne | |
dc.date.accessioned | 2012-05-10T10:15:40Z | |
dc.date.available | 2012-05-10T10:15:40Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201205097104 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/42842 | |
dc.description.abstract | Tässä opinnäytetyössä käsitellään sisäisen viestinnän prosessia ja sen suunnittelua.
Sisäinen viestintä on tärkeä tekijä yrityksissä ja onnistuessaan tuottaa huomattavaa lisäarvoa yrityksen liiketoiminnassa. Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda Case: Vierumäelle sisäisen viestinnän prosessi, jonka avulla sisäistä viestintää voidaan jatkossa kehittää.
Suomen Urheiluopiston Kannatusosakeyhtiö, Vierumäki Country Club Oy ja Vierumäki Infra Oy sekä Vierumäellä toimivat kiinteistöyhtiöt tunnetaan yhtenä Vierumäkenä. Vierumäki on mittava liikunta-alan koulutuskeskus sekä liikunta- ja hyvinvointipalvelujen tuottaja. Näiden lisäksi yrityksen liiketoiminta kattaa erilaiset kokous- ja kongressipalvelut, niitä tukevat ravintola-, kahvila- ja cateringpalvelut sekä rakennustoiminnan ja osakemyynnin. Juuri liiketoiminnan monimuotoisuus ja erilaisten ammattitehtävien kirjo asettaa haasteita sisäisen viestinnän onnistumiselle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa lähdetään liikkeelle samasta asiasta, mistä minkä tahansa yrityksen olisi syytä lähteä kehittäessään sisäistä viestintää, eli sen määritelmistä ja tarkoituksista. Lisäksi käsitellään sisäisen viestinnän prosessin suunnittelua, keinoja ja kanavia sekä sisäisen viestinnän asettamia haasteita.
Tutkimus suoritettiin lomaketutkimuksena, jossa yrityksen johtohenkilöt, ja osa työntekijöistä, vastasivat avoimiin kysymyksiin. Tutkimuksessa pyrittiin kvalitatiivisin menetelmin selvittämään, minkälainen olisi Vierumäen sisäisen viestinnän prosessi.
Tulosten perusteella saatiin tärkeää tietoa sisäisen viestinnän nykytilasta ja vastausten pohjalta saatiin koottua Vierumäelle oma sisäisen viestinnän prosessi. Vierumäen sisäinen viestintä on monimuotoista, mutta sitä ei koeta systemaattisena. Suurimmat kehityskohteet ovat vastuissa ja viestinnän visiossa, joka olisi määri-teltävä ja tiedotettava työntekijöille. | fi |
dc.description.abstract | This thesis deals with the process of internal communication and the planning of it. In business internal communication is a vital factor and when well-managed it can increase the value of the business. The objectives of this thesis are to develop an internal communication process to a company called Vierumäki so that the company can use this thesis to develop its internal communication in the future.
Suomen Urheiluopiston Kannatusosakeyhtiö, Vierumäki Country Club Oy., Vierumäki Infra Oy. and Vierumäki real estate companies are known as Vierumäki. Vierumäki is a major sports training center which produces sports and wellness services but their business covers also meeting and congress services, as well as support functions such as restaurant, café and catering services, construction work and share sales. Because of the diversity of the business and range of various professional tasks internal communication is very challenging to perform successfully.
The theoretical part of this thesis starts from the point of view that any company, when developing internal communication, should start their research from the definitions and purposes of it. In addition the thesis deals with the planning, methods, channels and challenges of the process.
This study was realized with a form with open questions which was answered by the management and a part of the employees. The aim of the research was to resolve through qualitative methods what the internal communication process in Vierumäki is like.
Through the results important information of the current state of internal communication in Vierumäki was received and based on these research results a process for internal communication was made. The internal communication of Vierumäki is diverse but it is not perceived as a systematic. The biggest targets of development are the visions of responsibility and communication which should be defined and informed to the employees. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Lahden ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Sisäisen viestinnän kehittäminen : case: Vierumäki | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/302 | |
dc.organization | Lahden ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | organisaatioviestintä | |
dc.subject.ysa | sisäinen tiedotus | |
dc.subject.ysa | tiedonkulku | |
dc.subject.ysa | prosessit | |
dc.subject.ysa | kehittäminen | |
dc.subject.ysa | survey-tutkimus | |
dc.subject.ysa | liikuntakeskukset | |
dc.subject.ysa | urheiluopistot | |
dc.contributor.organization | Lahden ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | sisäinen viestintä | |
dc.subject.keyword | sisäisen viestinnän prosessi | |
dc.subject.keyword | kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.subject.specialization | Yrittäjyys | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing| | |
dc.subject.discipline | Liiketalouden koulutusohjelma | |