Tehtäväkortit ja palvelun laatu - Case Ravintola hello! Kotka
Mäkelä, Elina (2012)
Mäkelä, Elina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107559
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa Ravintola hello!:n palvelun laatua tehtäväkorttien avulla. Työn teoriaosuudessa käsitellään palveluprosessia ja sen monitahoisuutta, palvelun laatukuiluja sekä asiakkaan kokemaa palvelun laatua. Lisäksi pohditaan tehtäväkorttien vaikutuksia muihin yrityksen toimintoihin, esimerkiksi perehdyttämiseen.
Opinnäytetyö sisältää tehtäväkorttien laadinnan ja käyttöönoton, sekä alustavia kokemuksia niiden käytöstä. Tehtäväkorttien toivottiin tekevän työtehtävien kierrättämisestä sujuvampaa ja olevan avuksi uusien työntekijöiden perehdyttämisessä. Tehtäväkorttien avulla palveluprosessi saadaan keskeytyksettömäksi ja säästetään eri osapuolien resursseja. Jokainen ravintolan työvuoro on eritelty tehtäväkorteissa omaksi vastuu-alueekseen. Näin varmistetaan, että kaikki tarvittavat työtehtävät tulee suoritettua. Tehtäväkortteja voi käyttää tarkistuslistana, ja esimieskin voi paremmin luottaa siihen, että kaikki työntekijät hoitavat omat tehtävänsä.
Tehtäväkortteja tullaan jatkossa päivittämään säännöllisesti, jotta ne säilyttävät luotettavuutensa ja ajantasaisuutensa. Tehtäväkortit ovat jatkuvasti esillä henkilökunnan tiloissa sekä Ravintola hello!:n kansiossa. Jatkossa henkilökunnan kokemuksia tehtävä-korteista voisi tutkia laajemmin kuin tässä opinnäytetyössä.
Opinnäytetyö sisältää tehtäväkorttien laadinnan ja käyttöönoton, sekä alustavia kokemuksia niiden käytöstä. Tehtäväkorttien toivottiin tekevän työtehtävien kierrättämisestä sujuvampaa ja olevan avuksi uusien työntekijöiden perehdyttämisessä. Tehtäväkorttien avulla palveluprosessi saadaan keskeytyksettömäksi ja säästetään eri osapuolien resursseja. Jokainen ravintolan työvuoro on eritelty tehtäväkorteissa omaksi vastuu-alueekseen. Näin varmistetaan, että kaikki tarvittavat työtehtävät tulee suoritettua. Tehtäväkortteja voi käyttää tarkistuslistana, ja esimieskin voi paremmin luottaa siihen, että kaikki työntekijät hoitavat omat tehtävänsä.
Tehtäväkortteja tullaan jatkossa päivittämään säännöllisesti, jotta ne säilyttävät luotettavuutensa ja ajantasaisuutensa. Tehtäväkortit ovat jatkuvasti esillä henkilökunnan tiloissa sekä Ravintola hello!:n kansiossa. Jatkossa henkilökunnan kokemuksia tehtävä-korteista voisi tutkia laajemmin kuin tässä opinnäytetyössä.