Leikinvalintataulu varhaiskasvatuksen työvälineenä
Sillanpää, Annika; Mohell, Sini (2009)
Sillanpää, Annika
Mohell, Sini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909234653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909234653
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa VKK-Metro-hankkeen tutkimus- ja kehittämistoimintaa. Hankkeen tarkoituksena on lisätä varhaiskasvatuksen tutkimustietoa ja kehittää varhaiskasvatuksen dokumentointia ja arviointia. Hankkeen yhteistyökumppaneita ovat pääkaupunkiseudun kunnat, Helsingin yliopisto ja sosiaalialan osaamiskeskus SOCCA ja se toteutui vuosina 2008–2009.
Opinnäytetyö toteutettiin Vantaalla Vapaalan päiväkodissa, joka on eräs VKK-Metro-hankkeen tutkimuspäiväkodeista. Vapaalan päiväkodin kehittämisteemana on ”kuvien käyttö oppimisprosessin tukena ja vahvistajana” ja tähän teemaan liittyen opinnäytetyön aiheeksi muodostuikin leikinvalintataulun tekeminen ja sen käytön seuranta esiopetusryhmässä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli leikinvalintataulun suunnittelun ja toteutuksen jälkeen selvittää, miten lapset käyttävät taulua ja miten he itse kokevat sen käytön.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia arviointimenetelmiä ja aineisto kerättiin osallistuvan havainnoinnin avulla sekä lapsia haastattelemalla. Näiden molempien arviointimenetelmien tukena käytettiin videointia ja nauhuria. Opinnäytetyöstä syntyi myös tuote, leikinvalintataulu– opas. Tiedonkeruun toteutusajankohta oli kevät 2009 ja aineisto analysoitiin teemoittelun avulla kesällä 2009.
Tulokset osoittivat, että leikinvalintataulu on parantanut monin osin Vapaalan päiväkodin esiopetusryhmän arjen sujuvuutta. Taulun myötä lapset ovat rohkaistuneet ottamaan vastuuta toiminnastaan ja tekemään itsenäisiä päätöksiä. Tuloksissa korostui leikinvalintataulun käyttöönoton jälkeen vähentynyt leikin ohjaamisen tarve sekä yleisen ilmapiirin rauhoittuminen. Taulun myötä oli huomattavissa lasten parempi sitoutuneisuus valitsemaansa leikkiin sekä leikkien pitkäkestoisuuden lisääntyminen. Leikinvalintataulun heikkoutena havainnoitiin joissakin määrin sen vaikutus leikkien sisältöjen köyhtymiseen ja spontaanien leikkien vähenemiseen.
Tulosten perusteella leikinvalintataulu koettiin hyödylliseksi varhaiskasvatuksen työvälineeksi, joten sen tunnettavuutta kannattaisi lisätä muissakin varhaiskasvatuksen yksiköissä. Leikinvalintataulu suunniteltiin ja toteutettiin esiopetusryhmässä, joten tätä aihetta voisi jatkossa tutkia esimerkiksi pienempien tai erityisen tuen tarpeessa olevien lasten parissa. Opinnäytetyön ohessa saatiin uutta tietoa leikinvalintataulun käytöstä ja se dokumentoitiin opaskirjaseen. Lasten leikin valintaan liittyvät kehittämisen kohteet voivat tuottaa merkityksellistä tietoa varhaiskasvatukseen, sillä nykypäivänä lasten on yhä vaikeampi keskittyä valitsemaansa leikkiin ja neuvotella leikin sisällöistä ikätovereidensa kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin Vantaalla Vapaalan päiväkodissa, joka on eräs VKK-Metro-hankkeen tutkimuspäiväkodeista. Vapaalan päiväkodin kehittämisteemana on ”kuvien käyttö oppimisprosessin tukena ja vahvistajana” ja tähän teemaan liittyen opinnäytetyön aiheeksi muodostuikin leikinvalintataulun tekeminen ja sen käytön seuranta esiopetusryhmässä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli leikinvalintataulun suunnittelun ja toteutuksen jälkeen selvittää, miten lapset käyttävät taulua ja miten he itse kokevat sen käytön.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia arviointimenetelmiä ja aineisto kerättiin osallistuvan havainnoinnin avulla sekä lapsia haastattelemalla. Näiden molempien arviointimenetelmien tukena käytettiin videointia ja nauhuria. Opinnäytetyöstä syntyi myös tuote, leikinvalintataulu– opas. Tiedonkeruun toteutusajankohta oli kevät 2009 ja aineisto analysoitiin teemoittelun avulla kesällä 2009.
Tulokset osoittivat, että leikinvalintataulu on parantanut monin osin Vapaalan päiväkodin esiopetusryhmän arjen sujuvuutta. Taulun myötä lapset ovat rohkaistuneet ottamaan vastuuta toiminnastaan ja tekemään itsenäisiä päätöksiä. Tuloksissa korostui leikinvalintataulun käyttöönoton jälkeen vähentynyt leikin ohjaamisen tarve sekä yleisen ilmapiirin rauhoittuminen. Taulun myötä oli huomattavissa lasten parempi sitoutuneisuus valitsemaansa leikkiin sekä leikkien pitkäkestoisuuden lisääntyminen. Leikinvalintataulun heikkoutena havainnoitiin joissakin määrin sen vaikutus leikkien sisältöjen köyhtymiseen ja spontaanien leikkien vähenemiseen.
Tulosten perusteella leikinvalintataulu koettiin hyödylliseksi varhaiskasvatuksen työvälineeksi, joten sen tunnettavuutta kannattaisi lisätä muissakin varhaiskasvatuksen yksiköissä. Leikinvalintataulu suunniteltiin ja toteutettiin esiopetusryhmässä, joten tätä aihetta voisi jatkossa tutkia esimerkiksi pienempien tai erityisen tuen tarpeessa olevien lasten parissa. Opinnäytetyön ohessa saatiin uutta tietoa leikinvalintataulun käytöstä ja se dokumentoitiin opaskirjaseen. Lasten leikin valintaan liittyvät kehittämisen kohteet voivat tuottaa merkityksellistä tietoa varhaiskasvatukseen, sillä nykypäivänä lasten on yhä vaikeampi keskittyä valitsemaansa leikkiin ja neuvotella leikin sisällöistä ikätovereidensa kanssa.