Markkinointiviestintäsuunnitelma pankin konttorille : case: Yritys X
Hauhia, Jussi (2012)
Hauhia, Jussi
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117619
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheen on luoda markkinointiviestintäsuunnitelma Lahdessa toimivalle pankin konttorille. Aihe on tullut pyyntönä kohdeyritykseltä. Työssä käsitellään laaja-alaisesti kaikki markkinointiviestinnän osa-alueet, jotka vaikuttavat kohdeyrityksen markkinointiviestintään. Markkinointiviestintäsuunnitelman tavoitteena oli käsitellä ensikertaa kootusti koko markkinointiviestinnän kokonaisuutta ja luoda uusia työkaluja sen toteuttamiseen.
Opinnäytetyö on jaettu teoria- ja empiriaosaan. Teoriaosassa käsitellään markki-nointiviestinnän osa-alueet sen tavoitteista ja tehtävistä suunnitteluun asti. Teoriaosan lähdemateriaalina on käytetty markkinoinnin kirjallisuutta ja sähköisiä lähteitä. Empiirisessä osiossa luodaan itse markkinointiviestintäsuunnitelma yrityksen käyttöön sekä osana markkinointiviestintäsuunnitelmaa suoritetaan laadullinen kyselytutkimus yrityksen henkilöstölle koskien yrityksen markkinointiviestintää. Kvalitatiivisella tutkimuksella selvitetään markkinointiviestinnän nykytilaa ja siinä tulleita onnistumisia ja ongelmakohtia. Empiriaosassa lähdeaineistona on käytetty kvalitatiivisen tutkimuksen tuloksia, kirjallisia ja sähköisiä lähteitä sekä opinnäytetyöntekijän omaa kokemusta kohdeyrityksestä.
Opinnäytetyön lopputuloksena on kohdeyrityksen markkinointiviestinnälle rakennettu uusi markkinointiviestintäsuunnitelma, joka sisältää kaikki relevantit osa-alueet. Kyselytutkimuksen tuloksista voidaan muodostaa johtopäätös, että kohdeyrityksen pitäisi pyrkiä pääsemään viestinnällään lähemmäs asiakasta ja keskittyä korostamaan asiantuntijuuden tuomaa lisäarvoa asiakkaalle. Tutkimuksessa asiakkaiden suhtautumista markkinointiviestintään tutkittiin vain henkilöstön näkökulmasta. Joten kohdeyrityksen kannattaisi suorittaa laajempi tutkimus aiheesta asiakkaiden keskuudessa.
Opinnäytetyö on jaettu teoria- ja empiriaosaan. Teoriaosassa käsitellään markki-nointiviestinnän osa-alueet sen tavoitteista ja tehtävistä suunnitteluun asti. Teoriaosan lähdemateriaalina on käytetty markkinoinnin kirjallisuutta ja sähköisiä lähteitä. Empiirisessä osiossa luodaan itse markkinointiviestintäsuunnitelma yrityksen käyttöön sekä osana markkinointiviestintäsuunnitelmaa suoritetaan laadullinen kyselytutkimus yrityksen henkilöstölle koskien yrityksen markkinointiviestintää. Kvalitatiivisella tutkimuksella selvitetään markkinointiviestinnän nykytilaa ja siinä tulleita onnistumisia ja ongelmakohtia. Empiriaosassa lähdeaineistona on käytetty kvalitatiivisen tutkimuksen tuloksia, kirjallisia ja sähköisiä lähteitä sekä opinnäytetyöntekijän omaa kokemusta kohdeyrityksestä.
Opinnäytetyön lopputuloksena on kohdeyrityksen markkinointiviestinnälle rakennettu uusi markkinointiviestintäsuunnitelma, joka sisältää kaikki relevantit osa-alueet. Kyselytutkimuksen tuloksista voidaan muodostaa johtopäätös, että kohdeyrityksen pitäisi pyrkiä pääsemään viestinnällään lähemmäs asiakasta ja keskittyä korostamaan asiantuntijuuden tuomaa lisäarvoa asiakkaalle. Tutkimuksessa asiakkaiden suhtautumista markkinointiviestintään tutkittiin vain henkilöstön näkökulmasta. Joten kohdeyrityksen kannattaisi suorittaa laajempi tutkimus aiheesta asiakkaiden keskuudessa.