Median viidakossa : mediakasvatus osana päiväkodin arkea
Ahlroth, Heidi; Sarkanen, Johanna (2012)
Ahlroth, Heidi
Sarkanen, Johanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107563
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena on mediakasvatus varhaiskasvatuksessa. Mediakasvatus aiheena on ajankohtainen, sillä mediaa on kaikkialla ja se on läsnä lasten päivittäisessä arjessa. Varhaiskasvatuksessa ei välttämättä toteuteta riittävästi tavoitteellista mediakasvatusta nykyajan tarpeita vastaavalla tavalla. Mediakasvatuksen tehtävä on opettaa lapsille arjessa tarvittavia mediataitoja, jotta lapset oppivat käyttämään mediaa ja suhtautumaan siihen kriittisesti.
Toteutimme toiminnallisen opinnäytetyön, joka koostui toiminnallisista tuokioista ja niiden pohjalta kootusta tuotoksesta toimeksiantajalle. Suunnittelimme ja toteutimme toiminnallisia mediakasvatustuokioita Kärpäsen päiväkodin esikouluryhmässä. Tuokioiden aikana seikkailimme lasten kanssa Median viidakossa. Näiden tuokioiden pohjalta kokosimme päiväkotiin Median viidakossa kansion tukemaan mediakasvatuksellista työskentelyä.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli korostaa mediakasvatuksen merkitystä ja edistää sen näkyvyyttä osana varhaiskasvatusta. Tavoitteena oli antaa lapsille valmiuksia mediataitojen oppimiseen ja tutustuttaa heidät eri medioihin toiminnallisia, osallistavia ja luovia menetelmiä käyttäen. Lisäksi tavoitteenamme oli tukea mediakasvatuksellista työskentelyä Kärpäsen päiväkodissa ja saada työntekijät kiinnostumaan mediakasvatuksen tuomista mahdollisuuksista. Tavoitteisiin pyrimme toiminnallisten tuokioiden ja tuokioiden pohjalta kokoamamme kansion avulla. Toteuttamiemme tuokioiden aikana esikouluryhmän lapset pääsivät tutustumaan monipuolisesti eri medioihin ja kehittämään mediataitojaan. Opinnäytetyömme tuki mediakasvatuksellista työskentelyä Kärpäsen päiväkodissa. Päiväkodin työntekijät saivat tietoa mediakasvatuksesta ja ideoita sen toteuttamiseen.
Toteutimme toiminnallisen opinnäytetyön, joka koostui toiminnallisista tuokioista ja niiden pohjalta kootusta tuotoksesta toimeksiantajalle. Suunnittelimme ja toteutimme toiminnallisia mediakasvatustuokioita Kärpäsen päiväkodin esikouluryhmässä. Tuokioiden aikana seikkailimme lasten kanssa Median viidakossa. Näiden tuokioiden pohjalta kokosimme päiväkotiin Median viidakossa kansion tukemaan mediakasvatuksellista työskentelyä.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli korostaa mediakasvatuksen merkitystä ja edistää sen näkyvyyttä osana varhaiskasvatusta. Tavoitteena oli antaa lapsille valmiuksia mediataitojen oppimiseen ja tutustuttaa heidät eri medioihin toiminnallisia, osallistavia ja luovia menetelmiä käyttäen. Lisäksi tavoitteenamme oli tukea mediakasvatuksellista työskentelyä Kärpäsen päiväkodissa ja saada työntekijät kiinnostumaan mediakasvatuksen tuomista mahdollisuuksista. Tavoitteisiin pyrimme toiminnallisten tuokioiden ja tuokioiden pohjalta kokoamamme kansion avulla. Toteuttamiemme tuokioiden aikana esikouluryhmän lapset pääsivät tutustumaan monipuolisesti eri medioihin ja kehittämään mediataitojaan. Opinnäytetyömme tuki mediakasvatuksellista työskentelyä Kärpäsen päiväkodissa. Päiväkodin työntekijät saivat tietoa mediakasvatuksesta ja ideoita sen toteuttamiseen.