OPISKELIJAKUNTA KLAANIN VIESTINNÄN SUUNNITTELU
Rantanen, Taru (2012)
Rantanen, Taru
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205127858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205127858
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee viestintästrategian ja viestintäsuunnitelman tekemistä opiskelijakunnalle. Työn tilaaja on Kymenlaakson ammattikorkeakoulun opiskelija-kunta Klaani. Klaani on lakisääteinen opiskelijakunta, joka valvoo ja ajaa opiskelijoi-den etuja ja pyrkii vaikuttamaan heitä koskeviin asioihin. Klaani toimii Kymenlaakson ammattikorkeakoulun tavoin Kouvolassa ja Kotkassa.
Työn tarkoituksena on selvittää, miten viestintästrategia ja viestintäsuunnitelma laadi-taan. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda selkeä viestintästrategia ja viestintäsuunni-telma, jotka ohjaavat opiskelijakunnan viestintää ja helpottavat päivittäistä viestintää. Opinnäytetyössä käydään läpi opiskelijakunnan strategiset ja viestinnälliset tavoitteet, keinot niiden saavuttamiseksi, viestintävastuut, viestinnän kohderyhmät ja kanavat se-kä keinot viestinnän mittaamiseen ja seurantaan.
Produktiivisina osioina toteutetut viestintästrategia ohjaa viestintää kolmen vuoden ai-kajänteellä, viestintäsuunnitelma vuoden kerallaan. Viestintäsuunnitelmaan kuuluvat myös tiedotepohja, mediarekisteri ja vuosikelloon pohjautuva vuosisuunnitelma.
Viestintäsuunnitelma ja viestintästrategia on tehty ohjaamaan viestintää ensi vuodesta lähtien, mutta käytänteet on hyvä ottaa käyttöön saman tien. Näin seuraavan hallituk-sen perehdyttäminen viestintäkanavien käyttöön ja käytänteisiin helpottuu.
Työn tarkoituksena on selvittää, miten viestintästrategia ja viestintäsuunnitelma laadi-taan. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda selkeä viestintästrategia ja viestintäsuunni-telma, jotka ohjaavat opiskelijakunnan viestintää ja helpottavat päivittäistä viestintää. Opinnäytetyössä käydään läpi opiskelijakunnan strategiset ja viestinnälliset tavoitteet, keinot niiden saavuttamiseksi, viestintävastuut, viestinnän kohderyhmät ja kanavat se-kä keinot viestinnän mittaamiseen ja seurantaan.
Produktiivisina osioina toteutetut viestintästrategia ohjaa viestintää kolmen vuoden ai-kajänteellä, viestintäsuunnitelma vuoden kerallaan. Viestintäsuunnitelmaan kuuluvat myös tiedotepohja, mediarekisteri ja vuosikelloon pohjautuva vuosisuunnitelma.
Viestintäsuunnitelma ja viestintästrategia on tehty ohjaamaan viestintää ensi vuodesta lähtien, mutta käytänteet on hyvä ottaa käyttöön saman tien. Näin seuraavan hallituk-sen perehdyttäminen viestintäkanavien käyttöön ja käytänteisiin helpottuu.