RAKENNUKSEN ENERGIATEHOKKUUSDIREKTIIVIEN 2002/91/EY JA 2010/31/EU IMPLEMENTOINTI SUOMESSA
Tajakka, Riku (2012)
Tajakka, Riku
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205137889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205137889
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on perehtyä rakennuksen energiatehokkuusdirektiivien 2002/91/EY ja 2010/31/EU täytäntöönpanoon Suomessa. Opinnäytetyössä on selvitetty rakennuksen energiatehokkuusdirektiivien täytäntöönpanotoimet ja täytäntöönpanevat tahot, sekä arvioitu täytäntöönpanotoimien onnistumista Suomessa. Lisäksi tarkastellaan sisältyykö em. direktiivien täytäntöönpanoon kansallista harkintamarginaalia.
Täytäntöönpanotoimien selvittämiseksi tutkielmassa on perehdytty alan julkaisuihin, EU-asiakirjoihin, Suomen lainsäädäntöön ja suomalaisiin lainvalmisteluasiakirjoihin. Pääasiallisena tutkimusmenetelmänä on käytetty direktiivien ja niitä vastaavien täytäntöönpanotoimien sisältöjen keskinäisten vastaavuuksien analyysiä.
Rakennusalaa koskevien direktiivien täytäntöönpanosta, kuten rakennuslakien, -asetusten ja hallituksen esityksien valmistelusta, Suomessa vastaa ympäristöministeriön rakennetun ympäristön osasto.
Tutkielmassa on osoitettu, että rakennuksen ergiatehokkuusdirektiivien täytäntöönpanotoimiin on sisältynyt puutteellisuutta, kuten direktiivien asettamasta aikataulusta myöhästymisiä sekä jossain määrin myös tulkintavirheitä. Rakennuksen energiatehokkuusdirektiivien täytäntöönpanoon sisältyvä harkintamarginaali vaikuttaisi tutkielman perusteella vaihtelevan sekä direktiivikohtaisesti, että myös yksittäisen direktiivin artikloiden täytäntöönpanon välillä. Rakennuksen energiatehokkuusdirektiivien sisältämän rakennusten energiatehokkuussertifioinnin osalta, suuntaus on direktiivin uudelleen laaditussa versiossa 2010/31/EU ollut kohti jäsenvaltioiden lainsäädäntöjen tyhjentävää harmonisointia. Vastaavasti monissa muissa direktiivien sisältämissä osioissa kansallisen harkintamarginaalin voidaan katsoa jopa lisääntyneen uudelleen laaditussa versiossa 2010/31/EU. Jotta rakennusalaa koskevien direktiivien sisältämästä harkintamarginaalista voisi tehdä pidemmälle vieviä johtopäätöksiä, tulisi vastaavanlaiseen tarkasteluun ottaa suurempi joukko rakennusalaa koskevia direktiivejä.
Täytäntöönpanotoimien selvittämiseksi tutkielmassa on perehdytty alan julkaisuihin, EU-asiakirjoihin, Suomen lainsäädäntöön ja suomalaisiin lainvalmisteluasiakirjoihin. Pääasiallisena tutkimusmenetelmänä on käytetty direktiivien ja niitä vastaavien täytäntöönpanotoimien sisältöjen keskinäisten vastaavuuksien analyysiä.
Rakennusalaa koskevien direktiivien täytäntöönpanosta, kuten rakennuslakien, -asetusten ja hallituksen esityksien valmistelusta, Suomessa vastaa ympäristöministeriön rakennetun ympäristön osasto.
Tutkielmassa on osoitettu, että rakennuksen ergiatehokkuusdirektiivien täytäntöönpanotoimiin on sisältynyt puutteellisuutta, kuten direktiivien asettamasta aikataulusta myöhästymisiä sekä jossain määrin myös tulkintavirheitä. Rakennuksen energiatehokkuusdirektiivien täytäntöönpanoon sisältyvä harkintamarginaali vaikuttaisi tutkielman perusteella vaihtelevan sekä direktiivikohtaisesti, että myös yksittäisen direktiivin artikloiden täytäntöönpanon välillä. Rakennuksen energiatehokkuusdirektiivien sisältämän rakennusten energiatehokkuussertifioinnin osalta, suuntaus on direktiivin uudelleen laaditussa versiossa 2010/31/EU ollut kohti jäsenvaltioiden lainsäädäntöjen tyhjentävää harmonisointia. Vastaavasti monissa muissa direktiivien sisältämissä osioissa kansallisen harkintamarginaalin voidaan katsoa jopa lisääntyneen uudelleen laaditussa versiossa 2010/31/EU. Jotta rakennusalaa koskevien direktiivien sisältämästä harkintamarginaalista voisi tehdä pidemmälle vieviä johtopäätöksiä, tulisi vastaavanlaiseen tarkasteluun ottaa suurempi joukko rakennusalaa koskevia direktiivejä.