“Rinnalla kulkevaa tukea kaikissa tilanteissa” – KOKEMUKSIA OPINNOLLISTAVA KUNTOUTUS -HANKKEEN ANTAMASTA TUESTA SEKÄ YHTEISTYÖSTÄ HANKKEEN KANSSA.
Rimpiläinen, Lea; Pärnänen, Tiina (2021)
Rimpiläinen, Lea
Pärnänen, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102242645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102242645
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Haasteet nuorten mielenterveydessä ovat lisääntyneet ja tarve nuorten mielenterveyspalveluille on viime aikoina kasvanut. Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin Ookoo-hankkeen (Opinnollistava kuntoutus – kaikille toisen asteen koulutus) antamaa tukea. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Joensuun seudun toisen asteen työntekijöiden kokemuksia hankkeen antamasta tukimuodosta sekä yhteistyöstä hankkeen kanssa. Lisäksi haluttiin saada selville, miten työntekijät ovat kokeneet tuen auttaneen erityisen tuen tarpeessa olevan nuoren mielenterveyskuntoutumisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelun ja kirjoitelman avulla. Haastatteluja saatiin kuusi ja kirjoitelmia yksi. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Teemoittelun tuloksena aineistosta nousi neljä pääteemaa. Pääteemat olivat koulun ulkopuolisen tuen merkitys, yksilöllistä tukea nuorelle, yhteistyön merkitys, sekä kehittämisen näkökulma.
Tuloksissa ilmenee, että tutkimukseen osallistuneet olivat kokeneet hankkeen tuen olleen nuoren rinnalla kulkevaa koulun ulkopuolelle ulottuvaa tukea. Koulun ulkopuolisen toimijan oli koettu täydentäneen koulussa annettavaa tukea sekä koulun tukimuotoja. Yksilöllisen tuen tarjoaminen nuorelle koettiin tärkeänä. Osallistujat olivat havainneet, että hankkeen antamalla tuella oli ollut myötävaikutusta erityistä tukea tarvitsevan nuoren kuntoutumisessa. Oppilaitosten työntekijät olivat kokeneet yhteistyön merkityksellisenä nuoren kokonaisvaltaisessa tukemisessa. Hankkeen kanssa työskentelyn oli koettu myös helpottaneen työntekijöiden huolta nuoresta. Kehittämisen näkökulmasta työntekijät toivat esiin hankkeesta tiedottamisen merkityksen sekä koulun henkilökunnalle, että nuorille.
Haasteet nuorten mielenterveydessä ovat lisääntyneet ja tarve nuorten mielenterveyspalveluille on viime aikoina kasvanut. Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin Ookoo-hankkeen (Opinnollistava kuntoutus – kaikille toisen asteen koulutus) antamaa tukea. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Joensuun seudun toisen asteen työntekijöiden kokemuksia hankkeen antamasta tukimuodosta sekä yhteistyöstä hankkeen kanssa. Lisäksi haluttiin saada selville, miten työntekijät ovat kokeneet tuen auttaneen erityisen tuen tarpeessa olevan nuoren mielenterveyskuntoutumisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelun ja kirjoitelman avulla. Haastatteluja saatiin kuusi ja kirjoitelmia yksi. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Teemoittelun tuloksena aineistosta nousi neljä pääteemaa. Pääteemat olivat koulun ulkopuolisen tuen merkitys, yksilöllistä tukea nuorelle, yhteistyön merkitys, sekä kehittämisen näkökulma.
Tuloksissa ilmenee, että tutkimukseen osallistuneet olivat kokeneet hankkeen tuen olleen nuoren rinnalla kulkevaa koulun ulkopuolelle ulottuvaa tukea. Koulun ulkopuolisen toimijan oli koettu täydentäneen koulussa annettavaa tukea sekä koulun tukimuotoja. Yksilöllisen tuen tarjoaminen nuorelle koettiin tärkeänä. Osallistujat olivat havainneet, että hankkeen antamalla tuella oli ollut myötävaikutusta erityistä tukea tarvitsevan nuoren kuntoutumisessa. Oppilaitosten työntekijät olivat kokeneet yhteistyön merkityksellisenä nuoren kokonaisvaltaisessa tukemisessa. Hankkeen kanssa työskentelyn oli koettu myös helpottaneen työntekijöiden huolta nuoresta. Kehittämisen näkökulmasta työntekijät toivat esiin hankkeesta tiedottamisen merkityksen sekä koulun henkilökunnalle, että nuorille.