Brändin vahvistaminen sosiaalisen median kanavia hyödyntäen
Palm, Tiia; Näsi, Anne (2012)
Palm, Tiia
Näsi, Anne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036031
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli brändin vahvistaminen sosiaalisen median kanavia hyödyntäen. Työssä tutkittiin sosiaalisen median tarjoamia uusia mahdollisuuksia erityisesti yhteistyöyrityksemme brändin vahvistamiseksi. Yhteistyöyrityksenä oli pieni vuonna 2009 toimintansa aloittanut yritys, joka valmistaa saippuoita ekologisin menetelmin. Koska Yritys X on vielä varsin tuore yritys markkinoilla, oli sille tärkeää löytää sopivat markkinointikanavat näkyvyyden lisäämiseksi.
Opinnäytetyössä pohjana toimi Yritys X:n tietoperusta yrityksen toiminnasta, joka on saatu sekä haastattelemalla yrittäjää ja tutustumalla Yritys X:n Internetistä löytyvään tietoon. Teo-riaosuudessa tietoperusta pohjautuu käsitteen brändi kokonaisvaltaiseen avaamiseen, sen vahvistamiseen sosiaalisessa mediassa sekä ekologisuuteen markkinoinnissa. Empiriaosuudessa on käytetty omaa pohdintaa ja pienimuotoista konkreettista tutkimustyötä.
Tutkimusten ja tietoperustan pohjalta päästiin pohtimaan Yritys X:n mahdollisuuksia hyödyntää sosiaalista mediaa brändin vahvistamisessa. Työssä esitellään laajasti erilaisia Internetin tarjoamia vaihtoehtoja, esimerkiksi Facebookia, Second Lifea ja hakusanamarkkinointia. Lopuksi työssä arvioidaan niiden hyötyä Yritys X:lle ja valikoidaan mielestämme sopivimmat vaihtoehdot Yritys X:lle.
Johtopäätökset Yritys X:lle sopivimmista sosiaalisen median kanavista auttavat yrittäjää hänelle omasta mielestään sopivimpien kanavien valinnassa.
Tutkimustyön tuloksena ehdotetaan, että Yritys X hyödyntää esiteltyjä sosiaalisen median kanavia, koska niiden avulla Yritys X saa varmasti lisää näkyvyyttä brändilleen. Kuitenkin jää yrittäjän itsensä päätettäväksi, mitä hän haluaa työstä hyödyntää.
Opinnäytetyössä pohjana toimi Yritys X:n tietoperusta yrityksen toiminnasta, joka on saatu sekä haastattelemalla yrittäjää ja tutustumalla Yritys X:n Internetistä löytyvään tietoon. Teo-riaosuudessa tietoperusta pohjautuu käsitteen brändi kokonaisvaltaiseen avaamiseen, sen vahvistamiseen sosiaalisessa mediassa sekä ekologisuuteen markkinoinnissa. Empiriaosuudessa on käytetty omaa pohdintaa ja pienimuotoista konkreettista tutkimustyötä.
Tutkimusten ja tietoperustan pohjalta päästiin pohtimaan Yritys X:n mahdollisuuksia hyödyntää sosiaalista mediaa brändin vahvistamisessa. Työssä esitellään laajasti erilaisia Internetin tarjoamia vaihtoehtoja, esimerkiksi Facebookia, Second Lifea ja hakusanamarkkinointia. Lopuksi työssä arvioidaan niiden hyötyä Yritys X:lle ja valikoidaan mielestämme sopivimmat vaihtoehdot Yritys X:lle.
Johtopäätökset Yritys X:lle sopivimmista sosiaalisen median kanavista auttavat yrittäjää hänelle omasta mielestään sopivimpien kanavien valinnassa.
Tutkimustyön tuloksena ehdotetaan, että Yritys X hyödyntää esiteltyjä sosiaalisen median kanavia, koska niiden avulla Yritys X saa varmasti lisää näkyvyyttä brändilleen. Kuitenkin jää yrittäjän itsensä päätettäväksi, mitä hän haluaa työstä hyödyntää.