Vanhuus Kaakossa -haastekampanja : Vanhustyön imagoon vaikuttamista brändäyksen keinoin
Reijonen, Kati; Ollikainen, Anitta (2012)
Reijonen, Kati
Ollikainen, Anitta
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148071
Tiivistelmä
Opinnäytetyön ensisijaisena tarkoituksena oli luoda myönteinen vanhustyön brändi Kaakkois-Suomeen, ja käyttää sosiaalista mediaa sekä mainontaa vaikuttamisen välineinä. Tarkoituksena oli ottaa vanhustyön maine puheeksi niin vanhustyön työntekijöiden puolella kuin muullakin kentällä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisen opinnäytetyön mukaisesti, jossa käsitellään vanhustyötä ja sen imagoa. Työn tilaajana toimi Kymenlaakson liitto. Opinnäytetyö käsittää toiminnallisen osuuden sekä opinnäytetyön raportin. Opinnäytetyön teoriaosuutta käsitellään gerontologisen viitekehyksen avulla. Siinä nostetaan esille vanhenemista yleisesti, vanhuskäsitystä ja -kuvaa Suomessa, vanhustyötä ja sen kiehtovuutta, sekä vanhustyön imagoa ja sen merkitystä.
Toiminnallisen opinnäytetyön päätavoitteena oli Vanhuus Kaakossa -haastekampanjan aloittaminen Kouvolan alueella ja mediamainonnan sekä sosiaalisen median käyttäminen välineinä viedä haastetta eteenpäin. Ennen kampanjan aloitusta perehdyttiin brändäykseen yleisesti sekä teemahaastattelulla selvitettiin, miltä vanhustyön maine näyttää valittujen kohderyhmien mielestä. Vanhuus Kaakossa -haastekampanja aloitettiin Vanhusten viikolla 2011 luovuttamalla Kouvolan kaupungin vanhustyön johtaja Martti Toukoaholle haaste. Haasteella oli tarkoitus saada vanhustyön työntekijöitä tarkistamaan asenteitaan ja lisätä vanhustyön positiivista imagoa organisaatioiden ja työntekijöiden panostuksena pienillä positiivisilla teoilla. Haastekampanjan aloituksesta mainittiin paikallisessa lehdessä ja lisäksi lehtiartikkeleja tehtiin haastekampanjasta useampaan lehteen. Sosiaalisessa mediassa avattiin Vanhuus Kaakossa -haastekampanjan Facebook-sivu ja ryhmä, joille sai laittaa omia ajatuksia ja positiivisia tekoja esille.
Opinnäytetyö osoitti, että vanhuutta ja vanhustyötä ei arvosteta vieläkään tarpeeksi, vaikka asennemuutoksesta on puhuttu pitkään. Positiivisten puolien, innovatiivisuuden ja uudenlaisen ajattelumallin tuominen julkisuuteen vaatii rohkeutta, pitkäjänteistä työtä sekä uskoa pienien tekojen vaikutukseen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisen opinnäytetyön mukaisesti, jossa käsitellään vanhustyötä ja sen imagoa. Työn tilaajana toimi Kymenlaakson liitto. Opinnäytetyö käsittää toiminnallisen osuuden sekä opinnäytetyön raportin. Opinnäytetyön teoriaosuutta käsitellään gerontologisen viitekehyksen avulla. Siinä nostetaan esille vanhenemista yleisesti, vanhuskäsitystä ja -kuvaa Suomessa, vanhustyötä ja sen kiehtovuutta, sekä vanhustyön imagoa ja sen merkitystä.
Toiminnallisen opinnäytetyön päätavoitteena oli Vanhuus Kaakossa -haastekampanjan aloittaminen Kouvolan alueella ja mediamainonnan sekä sosiaalisen median käyttäminen välineinä viedä haastetta eteenpäin. Ennen kampanjan aloitusta perehdyttiin brändäykseen yleisesti sekä teemahaastattelulla selvitettiin, miltä vanhustyön maine näyttää valittujen kohderyhmien mielestä. Vanhuus Kaakossa -haastekampanja aloitettiin Vanhusten viikolla 2011 luovuttamalla Kouvolan kaupungin vanhustyön johtaja Martti Toukoaholle haaste. Haasteella oli tarkoitus saada vanhustyön työntekijöitä tarkistamaan asenteitaan ja lisätä vanhustyön positiivista imagoa organisaatioiden ja työntekijöiden panostuksena pienillä positiivisilla teoilla. Haastekampanjan aloituksesta mainittiin paikallisessa lehdessä ja lisäksi lehtiartikkeleja tehtiin haastekampanjasta useampaan lehteen. Sosiaalisessa mediassa avattiin Vanhuus Kaakossa -haastekampanjan Facebook-sivu ja ryhmä, joille sai laittaa omia ajatuksia ja positiivisia tekoja esille.
Opinnäytetyö osoitti, että vanhuutta ja vanhustyötä ei arvosteta vieläkään tarpeeksi, vaikka asennemuutoksesta on puhuttu pitkään. Positiivisten puolien, innovatiivisuuden ja uudenlaisen ajattelumallin tuominen julkisuuteen vaatii rohkeutta, pitkäjänteistä työtä sekä uskoa pienien tekojen vaikutukseen.