Tilitoimistojen ja maahanmuuttaja-asiakkaiden välinen palvelukieli Lappeenrannassa
Rains, Colleen (2012)
Rains, Colleen
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205137882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205137882
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli kaksijakoinen. Ensinnäkin tavoitteena oli selvittää niiden maahanmuuttajayrittäjien määrä ja äidinkieli, jotka muodostavat asiakaskannan Lappeenrannassa sijaitsevissa tilitoimistoissa, minkälaisia palveluja tilitoimistot antavat maahanmuuttaja-asiakkaille ja millä kielillä näitä asiakkaita palvellaan. Toisena tavoitteena oli tunnistaa mahdolliset tarpeet tilitoimistojen kielitaidon parantamiselle.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin kaikille tiedossa oleville tilitoimistoille Lappeenrannassa. Kysely lähetettiin pääasiassa sähköpostitse, mikäli sähköpostiosoite oli tiedossa, muuten postitse. Kerätyt tiedot analysoitiin Microsoft Excel -laskentataulukolla.
Tulokset osoittavat, että Lappeenrannassa vuonna 2011 oli vähintään 146 maahanmuuttajayrittäjiä ja suurin osa tilitoimistojen maahanmuuttaja-asiakkaista on venäjänkielisiä. Myös tilitoimistojen maahanmuuttaja-asiakkaat ostavat pääasiassa peruskirjanpito- ja palkkahallinnon palveluja. Äidinkielestä riippumatta maahanmuuttaja-asiakkaita palvellaan suomeksi, mikäli heidän suomen kielen taitonsa on riittävä. Muussa tapauksessa palvelukielenä on yleensä englanti. Suuret tilitoimistot ovat poikkeus, sillä ne työllistävät venäjänkielisiä maanmuuttajia kirjanpitäjinä/tulkkina. Suurin tarve on venäjänkielisille palveluille ja suositus on, että venäjän kielen osaamista parannettaisiin.
Tulokset osoittavat myös, että kyky houkutella maahanmuuttaja-asiakkaita sekä tarjota palvelua vieraalla kielellä vaihtelee suuresti tilitoimistosta toiseen. Vieraiden kielten osaamisen hyödyntäminen on usein tehotonta. Maahanmuuttaja kirjanpitäjien/kääntäjien käyttöä sekä muiden kielitaitoresurssien käyttämistä suositellaan lisättäväksi.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin kaikille tiedossa oleville tilitoimistoille Lappeenrannassa. Kysely lähetettiin pääasiassa sähköpostitse, mikäli sähköpostiosoite oli tiedossa, muuten postitse. Kerätyt tiedot analysoitiin Microsoft Excel -laskentataulukolla.
Tulokset osoittavat, että Lappeenrannassa vuonna 2011 oli vähintään 146 maahanmuuttajayrittäjiä ja suurin osa tilitoimistojen maahanmuuttaja-asiakkaista on venäjänkielisiä. Myös tilitoimistojen maahanmuuttaja-asiakkaat ostavat pääasiassa peruskirjanpito- ja palkkahallinnon palveluja. Äidinkielestä riippumatta maahanmuuttaja-asiakkaita palvellaan suomeksi, mikäli heidän suomen kielen taitonsa on riittävä. Muussa tapauksessa palvelukielenä on yleensä englanti. Suuret tilitoimistot ovat poikkeus, sillä ne työllistävät venäjänkielisiä maanmuuttajia kirjanpitäjinä/tulkkina. Suurin tarve on venäjänkielisille palveluille ja suositus on, että venäjän kielen osaamista parannettaisiin.
Tulokset osoittavat myös, että kyky houkutella maahanmuuttaja-asiakkaita sekä tarjota palvelua vieraalla kielellä vaihtelee suuresti tilitoimistosta toiseen. Vieraiden kielten osaamisen hyödyntäminen on usein tehotonta. Maahanmuuttaja kirjanpitäjien/kääntäjien käyttöä sekä muiden kielitaitoresurssien käyttämistä suositellaan lisättäväksi.