Taidekäsityöverkkokaupan konseptointi
Haukka, Joonas (2012)
Haukka, Joonas
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148181
Tiivistelmä
Verkkokauppaa on monenlaista ja kaupankäynti verkossa lisääntyy koko ajan. Myös taidekäsityötuotteiden myynti on siirtynyt fyysisistä putiikeista Internetiin. Työn tavoitteena oli selvittää, minkä tyyppinen verkkokauppa sopii taidekäsityön myyntiin.
Työssä vertailtiin eri verkkokauppamalleja ja sitä, miten ne soveltuvat taidekäsityön myyntiin. Analysoin mallien ulkonäköä, grafiikkaa ja esillepanoa tutkimuskirjallisuutta apuna käyttäen. Samalla tarkasteltiin etämyynnin lainsäädäntöä ja sitä, kuinka eri verkkokaupat ovat markkinoineet sivujaan.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että menestyvään taidekäsityöverkkokauppaan tarvitaan monia eri osa-alueita, ei vain yhtä. Graafinen suunnittelu ja tuotteiden esillepano, käyttöliittymä, sopivan verkkokauppamallin valitseminen, markkinointi ja lainsäädännöt kuuluvat kaikki tähän konseptiin. Avainasemassa oli kuitenkin uniikki tuote ja sen merkityksen korostaminen verkkokaupassa. Asiakas tulee saada vakuutettua siitä, että hän saa yksilöllisen tuotteen tai ostokokemuksen.
Työssä vertailtiin eri verkkokauppamalleja ja sitä, miten ne soveltuvat taidekäsityön myyntiin. Analysoin mallien ulkonäköä, grafiikkaa ja esillepanoa tutkimuskirjallisuutta apuna käyttäen. Samalla tarkasteltiin etämyynnin lainsäädäntöä ja sitä, kuinka eri verkkokaupat ovat markkinoineet sivujaan.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että menestyvään taidekäsityöverkkokauppaan tarvitaan monia eri osa-alueita, ei vain yhtä. Graafinen suunnittelu ja tuotteiden esillepano, käyttöliittymä, sopivan verkkokauppamallin valitseminen, markkinointi ja lainsäädännöt kuuluvat kaikki tähän konseptiin. Avainasemassa oli kuitenkin uniikki tuote ja sen merkityksen korostaminen verkkokaupassa. Asiakas tulee saada vakuutettua siitä, että hän saa yksilöllisen tuotteen tai ostokokemuksen.