Oppilashoitajien näkemys kuvakommunikaatiosta ja sen tarpeellisuudesta koulussa autisteille ja kehitysvammaisille oppilaille
Alaluusua, Mirva (2021)
Alaluusua, Mirva
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102252688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102252688
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuvailla oppilashoitajien näkemys kuvakommunikaatiosta ja sen tarpeellisuudesta koulussa autisteille ja kehitysvammaisille oppilaille. Opinnäytetyön tarkoitus oli saada tietoa, miten kuvakommunikaation merkitys näkyy koulun arjessa autisteilla ja kehitysvammaisilla oppilashoitajan kokemana. Tutkimuskysymykset ovat 1. Miten oppilashoitajat kokevat kuvakommunikoinnin käytön koulun arjessa? 2. Millaisia haasteita oppilashoitajat ovat kokeneet kuvakommunikaation käytössä? 3. Millaista hyötyä kuvakommunikaatiosta on oppilashoitajien mukaan autisteille ja kehitysvammaisille oppilaille?
Kuvakommunikaatio on yksi puhetta tukevista ja korvaavista menetelmistä, AAC (Augmentative and Alternative Communication). Kommunikaatiokeinon puute voi aiheuttaa haasteita käyttäytymisessä autisteilla ja kehitysvammaisilla oppilailla.
Opinnäytetyö on tutkimusstrategialtaan laadullinen aineistopohjainen opinnäytetyö. Opinnäytetyötä varten laadin lomakehaastattelun, jonka lähetin sähköpostitse neljälle oppilashoitajalle. Oppilashoitajat työskentelivät pienluokilla vammaisopetuksessa luokilla 1-9. Haastatteluoli avoin lomakehaastattelu, ja kysymykset pohjautuivat tutkimuskysymyksiini. Aineistona käytin lisäksi aiempia julkaisuja opinnäytetyön aiheeseeni liittyen. Aineiston analysoin sisällönanalyysillä.
Tuloksissa ilmeni, että kuvakommunikaation tarpeellisuus koulussa koettiin luontevaksi ja hyödylliseksi, mutta haastavaksi kommunikaatiomenetelmäksi. Oppilashoitajien mukaan kuvien käyttö kommunikaation tukena on koulussa aktiivista. Se on nopea keino pienissä asioissa, esimerkiksijanon ilmaiseminen. Kuvien avulla siirtymät tilanteesta toiseen ja muutokset toiminnassa onnistuvat paremmin. Suurimmiksi haasteiksi koettiin ajan puute sekä koulutuksen vähyys.
Opinnäytetyön tulosten perusteella koulussa kuvakommunikaatio nähdään hyödyllisenä menetelmänä. Kuvakommunikaation käyttämiseen tarvitaan aikaa ja harjoittelua. Monien kuvien joukosta oikean löytyminen voi olla hidasta, mutta palkintona on ymmärretyksi tuleminen.
Kuvakommunikaatio on yksi puhetta tukevista ja korvaavista menetelmistä, AAC (Augmentative and Alternative Communication). Kommunikaatiokeinon puute voi aiheuttaa haasteita käyttäytymisessä autisteilla ja kehitysvammaisilla oppilailla.
Opinnäytetyö on tutkimusstrategialtaan laadullinen aineistopohjainen opinnäytetyö. Opinnäytetyötä varten laadin lomakehaastattelun, jonka lähetin sähköpostitse neljälle oppilashoitajalle. Oppilashoitajat työskentelivät pienluokilla vammaisopetuksessa luokilla 1-9. Haastatteluoli avoin lomakehaastattelu, ja kysymykset pohjautuivat tutkimuskysymyksiini. Aineistona käytin lisäksi aiempia julkaisuja opinnäytetyön aiheeseeni liittyen. Aineiston analysoin sisällönanalyysillä.
Tuloksissa ilmeni, että kuvakommunikaation tarpeellisuus koulussa koettiin luontevaksi ja hyödylliseksi, mutta haastavaksi kommunikaatiomenetelmäksi. Oppilashoitajien mukaan kuvien käyttö kommunikaation tukena on koulussa aktiivista. Se on nopea keino pienissä asioissa, esimerkiksijanon ilmaiseminen. Kuvien avulla siirtymät tilanteesta toiseen ja muutokset toiminnassa onnistuvat paremmin. Suurimmiksi haasteiksi koettiin ajan puute sekä koulutuksen vähyys.
Opinnäytetyön tulosten perusteella koulussa kuvakommunikaatio nähdään hyödyllisenä menetelmänä. Kuvakommunikaation käyttämiseen tarvitaan aikaa ja harjoittelua. Monien kuvien joukosta oikean löytyminen voi olla hidasta, mutta palkintona on ymmärretyksi tuleminen.