Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vahvuusperustaisen kasvatuksen voima

Kumpula, Laura (2021)

Avaa tiedosto
Kumpula_Laura.pdf (464.0Kt)
Lataukset: 


Kumpula, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102262703
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli muokata varhaiskasvatusyhteisön toimintakulttuuria vahvuusperustaiseen kasvatukseen nojaavaksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esiin sellaisia näkökulmia, joissa kasvatustyö perustuu lapsen vahvuuksien löytämiseen ja myönteisen oppimisen ilmapiirin luomiseen. Toimeksiantaja oli Humisevan päiväkoti, joka on vanhempainyhdistyksen ylläpitämä yksityinen päiväkoti.

Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Opinnäytetyössä kehitettiin varhaiskasvatusyhteisön toimintakulttuuria järjestämällä työntekijöille kaksi vahvuusperustaista kasvatusta esittelevää työpajailtaa. Opinnäytetyön aineisto koostui työpajailloissa syntyneistä keskusteluista sekä jälkeenpäin kerätystä palautteesta. Opinnäytetyön suunnittelun tukena käytettiin SWOT-analyysia ja aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään varhaiskasvatusta, positiivista psykologiaa, positiivista pedagogiikkaa, hyveitä ja luonteenvahvuuksia sekä Huomaa hyvä! -menetelmää.

Opinnäytetyöstä kävi ilmi, että kasvatustyössä hyvän huomaamisen ja sanoittamisen koettiin olevan hyödyllistä. Erityisen tärkeänä sitä pidettiin toimiessa niiden lapsien kanssa, joilla on sosiaalis-emotionaalia haasteita. Kasvatushenkilökunta koki, että vahvuusperustaiseen kasvatukseen tarvitaan ensisijaisesti hyvinvoivat kasvattajat. Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että kasvatushenkilökunta hyötyi työpajailloista, ja että he olivat kiinnostuneita käyttämään vahvuusperustaista kasvatusmallia työssään. Jatkossa varhaiskasvatusyksikön toimintakulttuuria voisi kehittää entisestään lisäämällä tietämystä vahvuusperustaisen kasvatuksesta koulutuksin ja yhteisin keskusteluin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste