dc.contributor.author | Joensuu, Hanna | |
dc.contributor.author | Grönlund, Susanna | |
dc.date.accessioned | 2012-05-15T07:59:49Z | |
dc.date.available | 2012-05-15T07:59:49Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201205148093 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/43457 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksemme kohdistui Suomen Punaisen Ristin ylläpitämään läksykerhoon osallistuvien Porissa asuvien pakolaisperheiden peruskouluikäisiin lapsiin ja nuoriin, joista osa oli vielä alkuopetusiässä. Suomen Punaisen Ristin ylläpitämän läksykerhon tarkoituksena on antaa osallistujille tukea läksyjen tekemiseen koulutuntien jälkeen. Tarkastelimme edellä mainitun kohderyhmän koulunkäynnissä tapahtunutta muutosta läksykerhoon osallistumisen seurauksena. Oliko läksykerho auttanut heitä pysymään koulussa oman ikäryhmänsä tasossa, helpottanut koulunkäyntiä, parantanut arvosanoja?
Tutkimusaiheemme kehittyi hiljalleen ja lopullisen idean saimme yhteistyökumppaniltamme. Läksykerhon vetäjä, Heimo Nurminen kertoi heillä olevan tarvetta tämän tyyliselle tutkimukselle. Oma kiinnostuksemme maahanmuuttajille suunnattujen palvelujen kehittämiseen johti lopulliseen päätökseen lähteä tutkimaan aihetta.
Tutkimustehtävänämme oli siis tarkastella onko SPR:n Porin osaston läksykerhoon osallistuminen muuttanut osallistujien koulunkäyntiä. Tutkimusongelmaa tarkasteltiin pyytämällä läksykerholaisia, heidän vanhempiaan, opettajiaan ja läksykerhon ohjaajia arvioimaan mahdollista muutosta koulunkäynnin suhteen. Läksykerholaisten koulunkäynnin arviointia lähdimme tutkimaan strukturoitujen haastattelujen avulla. Opinnäytetyö oli luonteeltaan laadullinen tutkimus ja strukturoidun haastattelun lisäksi käytimme monitahoarviointia.
Tutkimuksellamme saimme selville läksykerhon osallistujien, sekä taustatekijöiden arviot ja kehittämisideat läksykerhotoiminnasta. Tulosten seurauksena SPR:n läksykerhotoimintaa on mahdollista kehittää ja laajentaa toimivampaan suuntaan. Tuloksia voidaan hyödyntää myös muiden tahojen alkavissa toiminnoissa. | fi |
dc.description.abstract | Our research focused on the Finnish Red Cross maintaining homework club contributions of each refugee families living in Pori, primary school age children and young people. Homework club is maintained by the Finnish Red Cross and it is designed to provide homework assistance after school hours for its participants. We looked at the change in abovementioned target group that school homework club has occurred as a result of participation. Did the homework club help them stay in school in their own age group levels, eased school attendance, improved grades?
We developed the research topic slowly and the final idea we got from our coopera-tion partner. Homework Clubs leader Heimo Nurminen told they have a need for this style of research. Our interest in the development of services targeted at immigrants led to the final decision to go to research on the topic.
Research was to examine whether the Finish Red Cross Pori Department homework club changed the participants' involvement in schooling. The research problem was addressed by asking the homework club members, their parents, teachers, and homework club advisors to evaluate possible changes in school terms. We used structured interviews to evaluate these changes. The research was a qualitative research and we used structured interview and also multidimensional assessment.
In our research, we found out homework club participants, their parents, teachers and homework club advisors opinions and ideas for development homework club activities. Following the results of the Finnish Red Cross's homework club activities it is possible to develop and expand. Results can also be used by other parties that start operations. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Satakunnan ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.subject | maahanmuuttajat | |
dc.subject | pakolaiset | |
dc.subject | lapset | |
dc.subject | kotitehtävät | |
dc.subject | kerhot | |
dc.subject | vaikutukset | |
dc.subject | koulunkäynti | |
dc.subject | haastattelututkimus | |
dc.title | Suomen Punaisen Ristin Porin osaston läksykerhon vaikutus läksykerholaistensa koulunkäyntiin | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/169 | |
dc.organization | Satakunnan ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Satakunnan ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | läksykerho | |
dc.subject.keyword | läksykerholainen | |
dc.subject.keyword | pakolainen | |
dc.subject.keyword | koulunkäynti | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences| | |
dc.subject.discipline | Sosiaalialan koulutusohjelma | |