Asiakaskokemuksen merkitys imagon muodostumisessa
Utriainen, Krista (2012)
Utriainen, Krista
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205147978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205147978
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona suomalaiselle laivayhtiö Eckerö Linelle. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia mielikuvia päiväristeilyjä suosivilla nuorilla aikuisilla on laivayhtiöstä ja mikä saisi heidät viihtymään laivalla paremmin. Heidän mielikuviaan verrataan kilpailevan laivayhtiön asiakkaiden mielikuviin sekä yrityksen omaan tavoiteimagoon ja tutkitaan niiden yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia.
Tutkimuksen teoriaosuus koostuu kahdesta osiosta, joita ovat imago ja asiakassuhdemarkkinointi. Imago-osuudessa tutustutaan käsitteen alkuperään, selvitetään, miten imago muodostuu ja millainen merkitystä sillä on yritykselle. Asiakassuhdemarkkinointi -osiossa perehdytään asiakassuhteen luomiseen, kehittämiseen ja ylläpitämiseen. Lisäksi tarkastellaan asiakasko-kemuksen ja markkinointiviestinnän vaikutusta imagon muodostumisessa.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen ja tutkimus toteutettiin havainnoinnin ja haastattelujen avulla. Havainnointi suoritettiin Eckerö Linen päiväristeilyllä, jossa tarkkailtiin nuorten aikuisten käyttäytymistä. Henkilökohtaiset haastattelut suoritettiin puhelimitse neljälle Eckerö Linen kanta-asiakkaalle ja kolmelle kilpailevan laivayhtiön asiakkaalle.
Tutkimustuloksena selvisi, että Eckerö Linen kanta-asiakkaiden mielikuvat yrityksestä olivat positiivisia. Laivaa pidettiin viihtyisänä, asiakaslähtöisenä, rauhallisena ja edullisena. Erityisen tyytyväisiä oltiin laivaympäristöön, tunnelmaan ja palveluun. Negatiivisimmat asiat liittyivät laivan viihdetarjontaan, johon kaivattiin monipuolisuutta. Kanta-asiakkaiden mielikuvat yrityksestä olivat hyvin samanlaisia kuin yrityksen itse määrittelemä imago. Yritys on siis onnistunut luomaan haluamansa mielikuvan itsestään kanta-asiakkailleen. Kilpailevan laivayhtiön asiakkaiden mielikuvat Eckerö Linestä olivat huomattavasti niukempia ja kielteisempiä kuin kanta-asiakkaiden.
Kehitysehdotuksena kanta-asiakkaat esittivät, että laiva kaipaisi modernisointia ja ohjattua ohjelmaa sekä lapsille että aikuisille. Laivalle kaivattaisiin myös monipuolisempaa viihdetarjontaa. Näkyvämpien mainoskampanjoiden ja teemaristeilyjen avulla laivalle voitaisiin saada lisää nuoria matkustajia.
Tutkimuksen teoriaosuus koostuu kahdesta osiosta, joita ovat imago ja asiakassuhdemarkkinointi. Imago-osuudessa tutustutaan käsitteen alkuperään, selvitetään, miten imago muodostuu ja millainen merkitystä sillä on yritykselle. Asiakassuhdemarkkinointi -osiossa perehdytään asiakassuhteen luomiseen, kehittämiseen ja ylläpitämiseen. Lisäksi tarkastellaan asiakasko-kemuksen ja markkinointiviestinnän vaikutusta imagon muodostumisessa.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen ja tutkimus toteutettiin havainnoinnin ja haastattelujen avulla. Havainnointi suoritettiin Eckerö Linen päiväristeilyllä, jossa tarkkailtiin nuorten aikuisten käyttäytymistä. Henkilökohtaiset haastattelut suoritettiin puhelimitse neljälle Eckerö Linen kanta-asiakkaalle ja kolmelle kilpailevan laivayhtiön asiakkaalle.
Tutkimustuloksena selvisi, että Eckerö Linen kanta-asiakkaiden mielikuvat yrityksestä olivat positiivisia. Laivaa pidettiin viihtyisänä, asiakaslähtöisenä, rauhallisena ja edullisena. Erityisen tyytyväisiä oltiin laivaympäristöön, tunnelmaan ja palveluun. Negatiivisimmat asiat liittyivät laivan viihdetarjontaan, johon kaivattiin monipuolisuutta. Kanta-asiakkaiden mielikuvat yrityksestä olivat hyvin samanlaisia kuin yrityksen itse määrittelemä imago. Yritys on siis onnistunut luomaan haluamansa mielikuvan itsestään kanta-asiakkailleen. Kilpailevan laivayhtiön asiakkaiden mielikuvat Eckerö Linestä olivat huomattavasti niukempia ja kielteisempiä kuin kanta-asiakkaiden.
Kehitysehdotuksena kanta-asiakkaat esittivät, että laiva kaipaisi modernisointia ja ohjattua ohjelmaa sekä lapsille että aikuisille. Laivalle kaivattaisiin myös monipuolisempaa viihdetarjontaa. Näkyvämpien mainoskampanjoiden ja teemaristeilyjen avulla laivalle voitaisiin saada lisää nuoria matkustajia.