Hukkuminen pelastuneiden silmin : Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton vesiturvallisuusviestinnän kehittämishanke
Toivonen, Anneli (2012)
Toivonen, Anneli
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205147922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205147922
Tiivistelmä
Suomen Uimaopetus ja Hengenpelastusliitto (SUH) on valtakunnallinen koulutus- tiedotus- ja valistusjärjestö, joka ohjaa valtakunnallisesti yleistä uimaopetus- ja hengenpelastustyötä, tekee siihen liittyvä neuvontaa ja valistusta sekä kehittää uinnin olosuhteita, erityisesti uimahallien ja uimarantojen turvallisuutta. SUH tekee tiivistä yhteistyötä viranomaisten kanssa vesiturvallisuuteen liittyvissä kysymyksissä.
Tämän tutkimustyön tarkoitus on kehittää Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton vesiturvallisuusviestintää. Työssä selvitetään 160 läheltä piti -tilanteen kokeneiden kertomusten pohjalta, mitä hukkumistilanteessa tapahtuu ja peilataan näitä tilanteita SUH:n antamiin vesiturvallisuusohjeisiin ja etsitään tehokkaan vesiturvallisuusviestinnän keinoja.
Tutkimuksessa perehdytään vesiturvallisuuteen ja SUH:n antamiin ohjeisiin vesiturvallisuudesta, hukkumiseen ja vesiturvallisuuskäyttäytymiseen. Tehokkaan vesiturvallisuusviestinnän keinoja etsitään perehtymällä yhteiskunnalliseen viestintään ja viestinnän erilaisiin keinoihin, kuten mediavalistukseen ja markkinointiin. Tutkimuksesta SUH saa lisätietoa hukkumisen tilannetekijöistä, joista tiedetään yleisesti hyvin vähän. Tutkimuksesta saadun tiedon pohjalta sekä teoreettisen tiedon avulla etsitään keinoja tehokkaampaan valistamiseen ja tiedottamiseen ja laaditaan toimintaehdotus SUH:lle viestintä- ja tiedotustoiminnan tehostamiseksi.
Läheltä piti -tilanteen kokeneiden kertomuksia hätätilanteista vedessä kerättiin vuoden 2011 aikana. Loppuvuonna 2011 tutkimusaineisto purettiin ja analysoitiin ja maaliskuussa 2012 lähetettiin sähköpostitse lisäkysymyksiä 75 osallistujalle.
Vaikka SUH:n antamat vesiturvallisuusohjeet henkeä pelastavaan toimintaan hätätilanteessa ovat hyviä, niitä noudatetaan huonosti. Hukkumistilanteessa omaa toimintaa on vaikea ohjata ja siksi pelastavaksi tekijäksi korostuu se, että yksin ei kannata vesille tai uimaan lähteä. SUH:n viestintästrategiaa tulee työstää ja laatia suunnitelmat, joiden toteutumista pystyy seuraamaan. Vesiturvallisuusvalistus on aloitettava kotona ja koulussa jo pienestä ja sen tulisi olla jatkuvaa. Valtakunnallisen kampanjoinnin kohderyhmäksi voisi nostaa lapset vanhempineen.
Tämän tutkimustyön tarkoitus on kehittää Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton vesiturvallisuusviestintää. Työssä selvitetään 160 läheltä piti -tilanteen kokeneiden kertomusten pohjalta, mitä hukkumistilanteessa tapahtuu ja peilataan näitä tilanteita SUH:n antamiin vesiturvallisuusohjeisiin ja etsitään tehokkaan vesiturvallisuusviestinnän keinoja.
Tutkimuksessa perehdytään vesiturvallisuuteen ja SUH:n antamiin ohjeisiin vesiturvallisuudesta, hukkumiseen ja vesiturvallisuuskäyttäytymiseen. Tehokkaan vesiturvallisuusviestinnän keinoja etsitään perehtymällä yhteiskunnalliseen viestintään ja viestinnän erilaisiin keinoihin, kuten mediavalistukseen ja markkinointiin. Tutkimuksesta SUH saa lisätietoa hukkumisen tilannetekijöistä, joista tiedetään yleisesti hyvin vähän. Tutkimuksesta saadun tiedon pohjalta sekä teoreettisen tiedon avulla etsitään keinoja tehokkaampaan valistamiseen ja tiedottamiseen ja laaditaan toimintaehdotus SUH:lle viestintä- ja tiedotustoiminnan tehostamiseksi.
Läheltä piti -tilanteen kokeneiden kertomuksia hätätilanteista vedessä kerättiin vuoden 2011 aikana. Loppuvuonna 2011 tutkimusaineisto purettiin ja analysoitiin ja maaliskuussa 2012 lähetettiin sähköpostitse lisäkysymyksiä 75 osallistujalle.
Vaikka SUH:n antamat vesiturvallisuusohjeet henkeä pelastavaan toimintaan hätätilanteessa ovat hyviä, niitä noudatetaan huonosti. Hukkumistilanteessa omaa toimintaa on vaikea ohjata ja siksi pelastavaksi tekijäksi korostuu se, että yksin ei kannata vesille tai uimaan lähteä. SUH:n viestintästrategiaa tulee työstää ja laatia suunnitelmat, joiden toteutumista pystyy seuraamaan. Vesiturvallisuusvalistus on aloitettava kotona ja koulussa jo pienestä ja sen tulisi olla jatkuvaa. Valtakunnallisen kampanjoinnin kohderyhmäksi voisi nostaa lapset vanhempineen.