Hankinnan ja tuotekehityksen yhteistyön kehittäminen : case: Yritys X
Elonen, Taina (2012)
Elonen, Taina
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117713
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Yritys X:n hankinnan ja tuotekehityksen välistä yhteistyön kehittämistä ja sisäistä viestintää, hankinnan näkökulmasta. Tarkoituksena on löytää teorian ja nykytilakuvauksen perusteella mahdollisimman toteuttamiskelpoisia kehitysehdotuksia Yritys X:n hankinnan ja tuotekehityksen yhteistyön kehittämiseksi. Aihe oli Yritys X:ssä ajankohtainen, koska siellä on viimeisen parin vuoden aikana tehty merkittäviä muutoksia hankinnan toimintoihin liittyen.
Työn teoreettisessa osuudessa keskitytään hankinnan strategisella ja taktisella tasolla tehtäviin toimintoihin sekä tuotekehityksessä tehtäviin toimintoihin. Edellä mainittujen asioiden lisäksi teoriassa käsitellään myös sisäisen viestinnän ja yhteistyön kehittämisen eri osa-alueita. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen toimintatutkimuksen menetelmillä, joista apuna käytettiin osallistuvaa havainnointia ja haastatteluita. Haastattelut ja havainnointi kohdistettiin Yritys X:n tuotekehityksessä ja hankinnassa toimiviin henkilöihin. Tutkimusongelmat keskittyvät pääasiassa hankinnan ja tuotekehityksen toimintaan, yhteistyöhön ja viestintään, sekä niiden myötä ilmeneviin haasteisiin. Tutkimus toteutettiin toukokuun 2011 ja maaliskuun 2012 välisenä aikana.
Tämän työ osoittaa, että hankinnan ja tuotekehityksen välinen yhteistyö on haasteellista toteuttaa, mikäli hankinnassa ja tuotekehityksessä ei ole yhtenäisiä tavoitteita ja selkeitä toimintaohjeita joka tasolla. Yritys X:ssä yhteistyön kehittämiseksi on valittu kategoriajohtaminen. Valinta onkin osoittautunut hyväksi ja toimivaksi hankinnan strategisella tasolla, mutta taktisen tason hankinnan ja tuotekehityksen välisessä yhteistyössä on edelleen jonkin verran haasteita. Osa haasteista johtuu muutosten tuoreudesta ja niiden myötä tulleesta epävarmuudesta. Oleellisesti haasteisiin kuitenkin vaikuttaa se, ettei taktisessa hankinnassa ole huomattu erityisesti käytännön asioiden muuttuneen kategoriajohtamisen myötä. Muutoksen viestintää kannattaa viedä edelleen eteenpäin taktiselle tasolle ja yhteistyön kehittämiseen kannatta panostaa, myös hankinnan strategisella tasolla muun muassa palaverikäytäntöjä kehittämällä. Tilanne paranee, kun kattava muutos on saatu johdettua hankinnan taktiselle tasolle ja läpi organisaation, koska sillä tavoin voidaan vastata myös esiin tulleisiin epäselvyyksiin.
Työn teoreettisessa osuudessa keskitytään hankinnan strategisella ja taktisella tasolla tehtäviin toimintoihin sekä tuotekehityksessä tehtäviin toimintoihin. Edellä mainittujen asioiden lisäksi teoriassa käsitellään myös sisäisen viestinnän ja yhteistyön kehittämisen eri osa-alueita. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen toimintatutkimuksen menetelmillä, joista apuna käytettiin osallistuvaa havainnointia ja haastatteluita. Haastattelut ja havainnointi kohdistettiin Yritys X:n tuotekehityksessä ja hankinnassa toimiviin henkilöihin. Tutkimusongelmat keskittyvät pääasiassa hankinnan ja tuotekehityksen toimintaan, yhteistyöhön ja viestintään, sekä niiden myötä ilmeneviin haasteisiin. Tutkimus toteutettiin toukokuun 2011 ja maaliskuun 2012 välisenä aikana.
Tämän työ osoittaa, että hankinnan ja tuotekehityksen välinen yhteistyö on haasteellista toteuttaa, mikäli hankinnassa ja tuotekehityksessä ei ole yhtenäisiä tavoitteita ja selkeitä toimintaohjeita joka tasolla. Yritys X:ssä yhteistyön kehittämiseksi on valittu kategoriajohtaminen. Valinta onkin osoittautunut hyväksi ja toimivaksi hankinnan strategisella tasolla, mutta taktisen tason hankinnan ja tuotekehityksen välisessä yhteistyössä on edelleen jonkin verran haasteita. Osa haasteista johtuu muutosten tuoreudesta ja niiden myötä tulleesta epävarmuudesta. Oleellisesti haasteisiin kuitenkin vaikuttaa se, ettei taktisessa hankinnassa ole huomattu erityisesti käytännön asioiden muuttuneen kategoriajohtamisen myötä. Muutoksen viestintää kannattaa viedä edelleen eteenpäin taktiselle tasolle ja yhteistyön kehittämiseen kannatta panostaa, myös hankinnan strategisella tasolla muun muassa palaverikäytäntöjä kehittämällä. Tilanne paranee, kun kattava muutos on saatu johdettua hankinnan taktiselle tasolle ja läpi organisaation, koska sillä tavoin voidaan vastata myös esiin tulleisiin epäselvyyksiin.