Näyttötutkintoprosessin kehittäminen : käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto, artesaani
Stranius, Pauliina (2009)
Stranius, Pauliina
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909184587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909184587
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli mallintaa ja Koulutuskeskus Salpauksen käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinnon, artesaani näyttötutkintoprosessin nykytila ja arvioida se suhteessa viranomaismääräyksiin. Tavoitteena oli myös kehittää artesaanin näyttötutkintoprosessia ja parantaa se siten, että prosessin toimijoilla on yhteinen määräysten ja säädösten mukainen näkemys toimintatavoista ja näyttötutkintojen arvioinnista. Parannettu artesaanin näyttötutkintoprosessi toimisi tämän jälkeen ohjeena kaikille prosessin toimijoille, joita ovat tutkintovastaava, tutkinnon suorittajat sekä tutkinnon arvioijat.
Opinnäytetyössä etsittiin vastauksia siihen millainen on artesaanin perustutkinnon näyttötutkintoprosessin nykytila Koulutuskeskus Salpauksessa sekä millainen artesaanin perustutkinnon näyttötutkintoprosessin tulee olla koulutuskeskus Salpauksessa.
Näyttötutkintoprosessin nykytila mallinnettiin havainnoimalla ja osallistamalla tiimi prosessin arviointiin. Lisäksi käytettiin strukturoitua haastattelua, jossa mukana olivat näyttötutkintoprosessin keskeiset toimijat.
Nykytilan kartoituksen tulokset osoittivat, että näyttötutkintoprosessia tuli kehittää selventämällä prosessin kulkua, lisäämällä ohjeistuksia sekä suunnittelemalla seurantajärjestelmä, jotta prosessia pystyttäisiin jatkossa arvioimaan sekä mittaamaan.
Mallintamisen, arvioinnin sekä haastattelujen perusteella tutkija paransi näyttötutkintoprosessin uudestaan mallintamalla, ohjeistamalla sekä antamalla kehityskohteista konkreettiset ohjeistukset prosessin omistajalle, tutkintovastaavalle.
Opinnäytetyössä etsittiin vastauksia siihen millainen on artesaanin perustutkinnon näyttötutkintoprosessin nykytila Koulutuskeskus Salpauksessa sekä millainen artesaanin perustutkinnon näyttötutkintoprosessin tulee olla koulutuskeskus Salpauksessa.
Näyttötutkintoprosessin nykytila mallinnettiin havainnoimalla ja osallistamalla tiimi prosessin arviointiin. Lisäksi käytettiin strukturoitua haastattelua, jossa mukana olivat näyttötutkintoprosessin keskeiset toimijat.
Nykytilan kartoituksen tulokset osoittivat, että näyttötutkintoprosessia tuli kehittää selventämällä prosessin kulkua, lisäämällä ohjeistuksia sekä suunnittelemalla seurantajärjestelmä, jotta prosessia pystyttäisiin jatkossa arvioimaan sekä mittaamaan.
Mallintamisen, arvioinnin sekä haastattelujen perusteella tutkija paransi näyttötutkintoprosessin uudestaan mallintamalla, ohjeistamalla sekä antamalla kehityskohteista konkreettiset ohjeistukset prosessin omistajalle, tutkintovastaavalle.