PÄIVÄHOITOIKÄISEN LAPSEN VARHAISEN TUEN TARPEEN TUNNISTAMINEN JA VARHAISEN TUEN JÄRJESTÄMINEN IITIN KUNNASSA
Saari, Salme (2012)
Saari, Salme
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158315
Tiivistelmä
Lasten päivähoito on tavoitteellista toimintaa. Varhaiskasvatuksen ammattilaisilta vaaditaan jatkuvaa kehittymistä, jotta he voivat hoitaa tehtävänsä parhaalla mahdollisella tavalla. Varhaisen tuen tarpeen havainnointi on aina ollut osa työtä, mutta nyt sen ennaltaehkäisevä merkitys nostetaan esille entistä selvemmin toimintatapana.
Opinnäytetyö on pohjana Iitin päivähoidon kehittämiselle, jotta henkilöstö voi tukea lasten kasvua ja kehitystä niin, että lapsi saa apua ja tukea vaikeuksiinsa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Työssä on selvitetty päivähoidossa olevien lasten varhaisen tuen tarpeen tunnistamista. Opinnäytetyö sisältää myös tähän liittyvän kehittämishankkeen suunnitelman.
Kehittämishankkeen tavoitteena on tuen tarpeen havaitseminen ja tuen järjestämismuotojen määrittely. Varhaisen tuen merkitystä tarkastellaan ensisijaisesti lapsen ja hänen kanssaan toimivien aikuisten sekä lasten keskinäisen vuorovaikutuksen ja lapsen kehitysvaiheiden näkökulmasta.
Varhaisen tuen järjestämisellä ja tällä kehittämishankkeella pyritään siihen, että lapsi voisi toimia päivähoidossa omassa vertaisryhmässään yleisten päivähoitojärjestelyjen piirissä. Kehittämishankkeen hankesuunnitelma perustuu varhaiskasvatuksen henkilöstölle tehtyyn kyselyyn ja sen tuloksiin. Tässä työssä kuvataan lasten yhdenvertaista kohtelua päivähoitomuodoissa siten, että jokaiselle tuen tarpeessa olevalla lapselle voitaisiin taata yhtäläinen varhainen tuki hänen päivähoitopaikastaan riippumatta.
Opinnäytetyö on pohjana Iitin päivähoidon kehittämiselle, jotta henkilöstö voi tukea lasten kasvua ja kehitystä niin, että lapsi saa apua ja tukea vaikeuksiinsa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Työssä on selvitetty päivähoidossa olevien lasten varhaisen tuen tarpeen tunnistamista. Opinnäytetyö sisältää myös tähän liittyvän kehittämishankkeen suunnitelman.
Kehittämishankkeen tavoitteena on tuen tarpeen havaitseminen ja tuen järjestämismuotojen määrittely. Varhaisen tuen merkitystä tarkastellaan ensisijaisesti lapsen ja hänen kanssaan toimivien aikuisten sekä lasten keskinäisen vuorovaikutuksen ja lapsen kehitysvaiheiden näkökulmasta.
Varhaisen tuen järjestämisellä ja tällä kehittämishankkeella pyritään siihen, että lapsi voisi toimia päivähoidossa omassa vertaisryhmässään yleisten päivähoitojärjestelyjen piirissä. Kehittämishankkeen hankesuunnitelma perustuu varhaiskasvatuksen henkilöstölle tehtyyn kyselyyn ja sen tuloksiin. Tässä työssä kuvataan lasten yhdenvertaista kohtelua päivähoitomuodoissa siten, että jokaiselle tuen tarpeessa olevalla lapselle voitaisiin taata yhtäläinen varhainen tuki hänen päivähoitopaikastaan riippumatta.