3 – 6-vuotiaiden liikunnallisen kehityksen tukeminen vuorohoidossa
Hyppänen, Maria (2012)
Hyppänen, Maria
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168587
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten kahdessa Kouvolan kaupungin 24/7-vuoropäiväkodissa tuetaan 3 – 6-vuotiaiden lasten liikunnallista kehitystä varhaiskasvatuksen liikunnan suosituksiin perustuen. Alatavoitteena oli tutkia systemaattisesti havainnoimalla päiväkodin ympäristön toiminnallisuutta 3 – 6-vuotiaiden lasten liikunnallisen kehityksen tukemisen näkökulmasta.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja aineisto on kerätty strukturoituna haastatteluna, jossa kaikille haastateltaville esitettiin ennalta suunnitellut kysymykset. Aineisto koostuu kahden 24/7-päiväkodin henkilöstön haastattelusta. Haastattelut kirjattiin ja vastaukset luettiin haastattelutilanteessa haastateltaville, jolloin haastateltavilla oli mahdollista tehdä korjauksia vastauksiinsa. Opinnäytetyössä tarkastellaan varhaiskasvatuksen liikunnan suosituksia, 3 – 6-vuotiaiden lasten liikunnallisen kehityksen tukemisen peruspilareita osana lapsen kokonaisvaltaista kehitystä ja varhaiskasvatuksen 24/7-vuorohoidon ominaispiirteitä.
Lasten liikunnallisen kehityksen tukeminen on positiivisella tavalla mukana tutkittavien vuoropäiväkotien arjessa. Tutkittujen päiväkotien ympäristö on monipuoliselle liikunnallisen kehityksen tukemiselle suotuisa, ja henkilöstö on innostunut yhdessä vanhempien kanssa lasten liikunnallisen kehityksen tukemisesta kasvatuskumppaneina.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja aineisto on kerätty strukturoituna haastatteluna, jossa kaikille haastateltaville esitettiin ennalta suunnitellut kysymykset. Aineisto koostuu kahden 24/7-päiväkodin henkilöstön haastattelusta. Haastattelut kirjattiin ja vastaukset luettiin haastattelutilanteessa haastateltaville, jolloin haastateltavilla oli mahdollista tehdä korjauksia vastauksiinsa. Opinnäytetyössä tarkastellaan varhaiskasvatuksen liikunnan suosituksia, 3 – 6-vuotiaiden lasten liikunnallisen kehityksen tukemisen peruspilareita osana lapsen kokonaisvaltaista kehitystä ja varhaiskasvatuksen 24/7-vuorohoidon ominaispiirteitä.
Lasten liikunnallisen kehityksen tukeminen on positiivisella tavalla mukana tutkittavien vuoropäiväkotien arjessa. Tutkittujen päiväkotien ympäristö on monipuoliselle liikunnallisen kehityksen tukemiselle suotuisa, ja henkilöstö on innostunut yhdessä vanhempien kanssa lasten liikunnallisen kehityksen tukemisesta kasvatuskumppaneina.