Lasten motivaatio soittamiseen
Hirvikangas, Olli; Hirvikangas, Henna (2012)
Hirvikangas, Olli
Hirvikangas, Henna
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168564
Tiivistelmä
Tämän tutkielman avulla on pyritty löytämään työkaluja soiton opettajien jokapäiväisiin haasteisiin. Näitä ovat muun muassa oppilaan motivointi soittamiseen sekä nykyisin yleisemmin käytettävän ryhmäopetuksen toimivuus. Tavoitteena on saada työuransa aloittaville opettajille ideoita lasten motivointiin soittoharrastuksessa. Tässä tutkielmassa on keskitytty alle kymmenvuotiaisiin lapsiin, jotka kuuluvat alkeisopetuksen piiriin.
Tutkielman teoreettinen pohja koostuu oppimis- ja motivaatiokäsityksistä sekä erilaisten ryhmien toimivuuden tutkimisesta. Näiden teorioiden avulla on luotu motivoinnin työkaluja, jotka vahvistuvat toimiviksi tulosten myötä.
Tulokset saatiin haastattelemalla Joensuun konservatorion viulun- ja pianonsoiton opettajia. Haastattelut tehtiin suullisesti ja ne nauhoitettiin. Haastatteluja varten oli etukäteen suunniteltu runko, jonka ympärille aiheesta syntyi vapaata keskustelua. Opettajilta saatiin uusia ideoita lasten motivointiin sekä keinoja ryhmäopetuksen toimivuuteen.
Opettajien lisäksi haastateltiin myös Joensuun konservatorion viulun- ja pianonsoiton oppilaita. Nämä haastattelut käytiin myös vapaamuotoisina keskusteluina.
Tämä tutkielma on suppea. Monipuolisemman tuloksen saamiseksi vaadittaisiin laajempi jatko-tutkimus.
Tutkielman teoreettinen pohja koostuu oppimis- ja motivaatiokäsityksistä sekä erilaisten ryhmien toimivuuden tutkimisesta. Näiden teorioiden avulla on luotu motivoinnin työkaluja, jotka vahvistuvat toimiviksi tulosten myötä.
Tulokset saatiin haastattelemalla Joensuun konservatorion viulun- ja pianonsoiton opettajia. Haastattelut tehtiin suullisesti ja ne nauhoitettiin. Haastatteluja varten oli etukäteen suunniteltu runko, jonka ympärille aiheesta syntyi vapaata keskustelua. Opettajilta saatiin uusia ideoita lasten motivointiin sekä keinoja ryhmäopetuksen toimivuuteen.
Opettajien lisäksi haastateltiin myös Joensuun konservatorion viulun- ja pianonsoiton oppilaita. Nämä haastattelut käytiin myös vapaamuotoisina keskusteluina.
Tämä tutkielma on suppea. Monipuolisemman tuloksen saamiseksi vaadittaisiin laajempi jatko-tutkimus.