Messut osana yrityksen markkinointiviestintää : Case: Jyväskylän seudun kehittämisyhtiö Jykes Oy:n järjestämä yhteisosasto InterstroyExpo 2009 -rakennusmessuilla Pietarissa
Lämsä, Veera (2009)
Lämsä, Veera
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910074848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910074848
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on messut osana yrityksen markkinointiviestintää. Tavoitteena on markkinointiviestinnän keinojen kautta kuvata messuosallistumisprosessia. Opinnäytetyö on pienimuotoinen tietopaketti yrityksille, jotka suunnittelevat messuosallistumista ja kaipaavat käytännönläheistä tietoa messuosallistumisprosessin eri vaiheista.
Kvalitatiivinen kirjoituspöytätutkimus koostuu kolmesta eri osasta: markkinointiviestinnästä, messuosallistumisprosessista sekä casesta, joka on Jyväskylän seudun kehittämisyhtiön Jykes Oy:n järjestämä yhteisosasto InterstroyExpo 2009 -rakennusmessuilla Pietarissa. Lisäksi mukana on Venäjän tapakulttuurin erityispiirteitä, jotka tulisi ottaa huomioon, mikäli suunnittelee kansainvälistymistä Venäjälle.
InterstroyExpo 2009 -rakennusmessujen yhteisosastolle osallistuneille yrityksille on tehty palautekysely, jonka tarkoituksena on ollut antaa Jyväskylän seudun kehittämisyhtiö Jykes Oy:lle tietoa messujärjestämisen onnistumisesta.
Palautekyselyn perusteella voi myös tehdä johtopäätöksiä, miten yritykset valmistautuvat kansainvälisille messuille ja mistä lähtökohdista ne ovat sinne lähteneet. Keskisuomalaiset yritykset osallistuvat messuille usein, mutta valmistautumisessa ja strategisessa suunnittelussa on vielä parantamisen varaa. Tavoitteiden asettaminen on yrityksillä melko varovaista, mutta asetetut tavoitteet ovat saavutettavissa.
Kvalitatiivinen kirjoituspöytätutkimus koostuu kolmesta eri osasta: markkinointiviestinnästä, messuosallistumisprosessista sekä casesta, joka on Jyväskylän seudun kehittämisyhtiön Jykes Oy:n järjestämä yhteisosasto InterstroyExpo 2009 -rakennusmessuilla Pietarissa. Lisäksi mukana on Venäjän tapakulttuurin erityispiirteitä, jotka tulisi ottaa huomioon, mikäli suunnittelee kansainvälistymistä Venäjälle.
InterstroyExpo 2009 -rakennusmessujen yhteisosastolle osallistuneille yrityksille on tehty palautekysely, jonka tarkoituksena on ollut antaa Jyväskylän seudun kehittämisyhtiö Jykes Oy:lle tietoa messujärjestämisen onnistumisesta.
Palautekyselyn perusteella voi myös tehdä johtopäätöksiä, miten yritykset valmistautuvat kansainvälisille messuille ja mistä lähtökohdista ne ovat sinne lähteneet. Keskisuomalaiset yritykset osallistuvat messuille usein, mutta valmistautumisessa ja strategisessa suunnittelussa on vielä parantamisen varaa. Tavoitteiden asettaminen on yrityksillä melko varovaista, mutta asetetut tavoitteet ovat saavutettavissa.