”ISO JA PIENI ON YHDESSÄ KAKSI, KAKSI VOI YHDESSÄ LEIKKIÄ.” – LASTEN JA VANHUSTEN YHTEISTYÖ LUOVILLA MENETELMILLÄ
Lehtilä, Mervi (2009)
Lehtilä, Mervi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910084850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910084850
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää päiväkodin ja palvelukeskuksen välistä yhteistyötä ja havainnoida lisääntyykö lasten ja vanhusten vuorovaikutus yhteisellä toiminnalla.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin päiväkoti Eulaalian 3 – 5-vuotiaiden lasten ryhmän ja palvelukeskus Tupalan vanhusten kanssa keväällä 2009. Toimintatuokiot järjestettiin palvelukeskuksessa ja ne sisälsivät yhteistä tekemistä musiikin, maalauksen ja liikunnan keinoin.
Henkilökunnan mielestä päiväkodin ja palvelukeskuksen yhteistyötä tulisi lisätä ja toimintaa voisi järjestää säännöllisesti. Yhteisesti voisi suunnitella toimintaa, retkiä ja pidempiä projekteja sekä hyväkuntoisten vanhusten vastavierailuja päiväkotiin. Vanhusten kohdalla pidettiin tärkeänä, että vanhukset saavat vaihtelua, piristystä ja iloa päiväänsä. Myös virikkeiden tärkeys ja yhdessä tekeminen koettiin tärkeäksi. Henkilökunnan mielestä toimintatuokioita pitäisi järjestää säännöllisesti, koska vanhuksille on hyvin vähän virikkeellistä toimintaa ja ajankulua. Vanhukset nauttivat kaikesta näkemästään ja kuulemastaan.
Lapset pitivät yhteisestä toiminnasta vanhusten kanssa. Lapset olivat kertoneet kotona vanhemmilleen mitä olivat vanhusten kanssa tehneet ja laulaneet. Vanhempien mielestä tällainen toiminta on tarpeellista ja toimintaa tulisi jatkaa. Toiminta rikastuttaa niin lasten kuin vanhusten elämää ja antaa virikkeitä molemmille. Molemmille osapuolille toiminta tuo myös vaihtelua arkeen.
Toiminnan aikana vuorovaikutus muuttui jatkuvasti ja toiminnan edetessä se muuttui myönteisemmäksi ja innostavammaksi. Lapset ottivat kontaktia vanhuksiin, keskustelivat eivätkä arastelleet vanhuksia. Ilo ja tyytyväisyys loistivat osallistujien kasvoilta.
Kaikkien osapuolien mielestä yhteistä toimintaa tulisi jatkaa, jotta lapset ja vanhukset voisivat kokea yhdessä ilon pieniä pisaroita arjen keskellä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin päiväkoti Eulaalian 3 – 5-vuotiaiden lasten ryhmän ja palvelukeskus Tupalan vanhusten kanssa keväällä 2009. Toimintatuokiot järjestettiin palvelukeskuksessa ja ne sisälsivät yhteistä tekemistä musiikin, maalauksen ja liikunnan keinoin.
Henkilökunnan mielestä päiväkodin ja palvelukeskuksen yhteistyötä tulisi lisätä ja toimintaa voisi järjestää säännöllisesti. Yhteisesti voisi suunnitella toimintaa, retkiä ja pidempiä projekteja sekä hyväkuntoisten vanhusten vastavierailuja päiväkotiin. Vanhusten kohdalla pidettiin tärkeänä, että vanhukset saavat vaihtelua, piristystä ja iloa päiväänsä. Myös virikkeiden tärkeys ja yhdessä tekeminen koettiin tärkeäksi. Henkilökunnan mielestä toimintatuokioita pitäisi järjestää säännöllisesti, koska vanhuksille on hyvin vähän virikkeellistä toimintaa ja ajankulua. Vanhukset nauttivat kaikesta näkemästään ja kuulemastaan.
Lapset pitivät yhteisestä toiminnasta vanhusten kanssa. Lapset olivat kertoneet kotona vanhemmilleen mitä olivat vanhusten kanssa tehneet ja laulaneet. Vanhempien mielestä tällainen toiminta on tarpeellista ja toimintaa tulisi jatkaa. Toiminta rikastuttaa niin lasten kuin vanhusten elämää ja antaa virikkeitä molemmille. Molemmille osapuolille toiminta tuo myös vaihtelua arkeen.
Toiminnan aikana vuorovaikutus muuttui jatkuvasti ja toiminnan edetessä se muuttui myönteisemmäksi ja innostavammaksi. Lapset ottivat kontaktia vanhuksiin, keskustelivat eivätkä arastelleet vanhuksia. Ilo ja tyytyväisyys loistivat osallistujien kasvoilta.
Kaikkien osapuolien mielestä yhteistä toimintaa tulisi jatkaa, jotta lapset ja vanhukset voisivat kokea yhdessä ilon pieniä pisaroita arjen keskellä.