One in a Million - Experimenting Entrepreneurship
Rautavirta, Tanja (2012)
Rautavirta, Tanja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188743
Tiivistelmä
Yrittäjyys, etenkin PK-yrittäjyys on haastavaa. Haasteiden läpikäymisen lisäksi tämän opinnäytetyön tavoitteena on jakaa erään yrityksen synnyintarina. Opinnäytetyö tutkii käytännön toimimista ja keskittyy toiminnan erilaistamiseen narratiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin. Opinnäytetyö läpikäy yrityksen perustamista prosessina kokemuksien kautta arvioiden ja esittäen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selventää yrittäjyyden polkua. Tutkimalla yrittäjyyden askelmia opinnäytetyö pyrkii tuomaan esiin erilaisia näkökulmia ja samalla toivottavasti mahdollisuuksia markkinoilla. Tutkimus keskittyi todelliseen yrityksen perustamiseen sekä myöhemmin erilaistamisen, asemoinnin, markkinoinnin ja verkostoitumisen käsitteisiin.
Opinnäytetyön empiirinen osuus on toteutettu itse osallistuen ja samalla tietoa keräämällä todellisesta ympäristöstä ja tilanteista. Tutkimusta suoritettiin kolmen vuoden yrittäjyyden ajalla kokemuksia hyödyntäen päiväkirjamerkinnöiden avulla. Tästä syystä narratiivinen ote valittiin tutkimuksen tulkinnan välineeksi. Useita aiheeseen liittyviä keskusteluja, haastatteluja ja tapahtumia on hyödynnetty monipuolisen ja hyödyllisen tiedon saamiseksi.
Lopputuloksiin päästiin itse yrittäjyyttä kokemalla, omia tekemisiä arvioiden, vertaamalla niitä jo olemassa oleviin teorioihin sekä kollegoiden ja toisten yrittäjien näkemyksiin. Olennaiset tekijät menestyvään yrittämiseen tapauksen kannalta onnistuttiin paikantamaan. Markkinoinnin ja erilaistamisen saralta löydettiin erityisiä aiheita jatkokeskustelua ja –tutkimuksia ajatellen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selventää yrittäjyyden polkua. Tutkimalla yrittäjyyden askelmia opinnäytetyö pyrkii tuomaan esiin erilaisia näkökulmia ja samalla toivottavasti mahdollisuuksia markkinoilla. Tutkimus keskittyi todelliseen yrityksen perustamiseen sekä myöhemmin erilaistamisen, asemoinnin, markkinoinnin ja verkostoitumisen käsitteisiin.
Opinnäytetyön empiirinen osuus on toteutettu itse osallistuen ja samalla tietoa keräämällä todellisesta ympäristöstä ja tilanteista. Tutkimusta suoritettiin kolmen vuoden yrittäjyyden ajalla kokemuksia hyödyntäen päiväkirjamerkinnöiden avulla. Tästä syystä narratiivinen ote valittiin tutkimuksen tulkinnan välineeksi. Useita aiheeseen liittyviä keskusteluja, haastatteluja ja tapahtumia on hyödynnetty monipuolisen ja hyödyllisen tiedon saamiseksi.
Lopputuloksiin päästiin itse yrittäjyyttä kokemalla, omia tekemisiä arvioiden, vertaamalla niitä jo olemassa oleviin teorioihin sekä kollegoiden ja toisten yrittäjien näkemyksiin. Olennaiset tekijät menestyvään yrittämiseen tapauksen kannalta onnistuttiin paikantamaan. Markkinoinnin ja erilaistamisen saralta löydettiin erityisiä aiheita jatkokeskustelua ja –tutkimuksia ajatellen.