VARHAISKASVATUSTYÖN MUUTOKSIA TYÖNTEKIJÖIDEN KOKEMUKSIEN JA VALTAKUNNALLISTEN VARHAISKASVATUSTA OHJAAVIEN LINJAUSTEN VALOSSA
Pöyhönen, Hanna; Roini, Niina (2012)
Pöyhönen, Hanna
Roini, Niina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205218988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205218988
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka varhaiskasvatuksen työntekijöiden työ on heidän omasta mielestään muuttunut. Lisäksi työssä selvitetään kuinka valta-kunnalliset ohjeistukset varhaiskasvatus- ja esiopetuspalveluiden tuottamisessa on muuttunut ensimmäisen vuonna 1975 julkaistun jälkeen.
Opinnäytetyö on laadullinen opinnäytetyö, joka pohjautuu seitsemään teemahaastatte-luun. Haastateltavilla täytyy olla pitkäaikaista työkokemusta varhaiskasvatuksesta. Opinnäytetyö sisältää yhteenvedon tehdyistä haastatteluista sekä vertailut valtakunnal-lisista julkaisuista. Lisäksi työssä tarkastellaan näiden kahden tutkimusongelman vai-kutusta toisiinsa.
Teoreettisen viitekehyksen tarkoituksena on kertoa, mitä varhaiskasvatus on ja miten päivähoito on kehittynyt Suomessa. Tarkastelun kohteena on myös, kuinka perheiden ja yhteiskunnan muutos näkyvät päivähoidossa sekä kuinka päivähoito on kehittynyt nykyiseen malliinsa.
Tutkimuksessa selvisi, että valtakunnalliset linjaukset on muuttunut sisällöltään laa-jemmiksi, eikä ole enää niin yksityiskohtaisia ohjeiltaan. Työntekijät kokivat työnsä muuttuneen enemmän vanhempien kanssa tehtäväksi yhteistyöksi. Haastatteluissa sekä julkaisujen vertailuissa tuli selkeästi ilmi moniammatillisen yhteistyön merkittävä li-sääntyminen.
Opinnäytetyö on laadullinen opinnäytetyö, joka pohjautuu seitsemään teemahaastatte-luun. Haastateltavilla täytyy olla pitkäaikaista työkokemusta varhaiskasvatuksesta. Opinnäytetyö sisältää yhteenvedon tehdyistä haastatteluista sekä vertailut valtakunnal-lisista julkaisuista. Lisäksi työssä tarkastellaan näiden kahden tutkimusongelman vai-kutusta toisiinsa.
Teoreettisen viitekehyksen tarkoituksena on kertoa, mitä varhaiskasvatus on ja miten päivähoito on kehittynyt Suomessa. Tarkastelun kohteena on myös, kuinka perheiden ja yhteiskunnan muutos näkyvät päivähoidossa sekä kuinka päivähoito on kehittynyt nykyiseen malliinsa.
Tutkimuksessa selvisi, että valtakunnalliset linjaukset on muuttunut sisällöltään laa-jemmiksi, eikä ole enää niin yksityiskohtaisia ohjeiltaan. Työntekijät kokivat työnsä muuttuneen enemmän vanhempien kanssa tehtäväksi yhteistyöksi. Haastatteluissa sekä julkaisujen vertailuissa tuli selkeästi ilmi moniammatillisen yhteistyön merkittävä li-sääntyminen.