Löylyn nettisivujen heurustinen evaluointi
Kari, Ville (2012)
Kari, Ville
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219106
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli parantaa Löyly.fi uusien nettisivustojen käytettävyyttä. Tavoitteena oli löytää sivuston käytettävyysongelmat. Menetelmänä oli heuristinen sivuston evaluointi sekä itsenäinen tutkiminen. Heuristista evaluointia käytetään erittäin paljon sivustojen tutkimisessa, jos halutaan saada lyhyessä ajassa tärkeää tietoa. Heuristinen evaluointi on käytettävyys-asiantuntijoiden suorittama tuotteen käytettävyyden arvio.
Heuristiikkalistan kymmenen kohtaa ovat: vuorovaikutuksen käyttäjän kanssa tulee yksinkertaista ja luonnollista. Vuorovaikutuksessa tulee käyttää käyttäjän kieltä. Käyttäjien muistinkuormitus tulee minimoida. Käyttöliittymän tulee olla yhdenmukainen. Järjestelmän tulee antaa käyttäjälle kunnollista palautetta reaaliajassa. Ohjelmassa ja sen osissa tulee olla selkeät poistumistiet. Oikopolkuja ja tehokasta työskentelyä tulisi tukea. Virheilmoitusten tulee olla selkeitä ja ymmärrettäviä. Virhetilanteisiin joutumista tulisi välttää. Käyttöliittymässä tulee olla kunnolliset avustustoiminnot ja dokumentaatio.
Testaajien mielestä visuaalinen ilme oli erittäin selkeä ja tarpeeksi yksinkertainen. Huonona puolena testaajat pitivät ”puujäljitelmä” – palkkia sivuston ylä- ja alalaidassa. Kumpikaan testaajista ei eksynyt sivustolla kertaakaan sivuston yksinkertaisen rakenteen takia. Sivustolla ei myöskään ollut liikaa informaatioita. Muutamia pieniä käytettävyysongelmia, mutta ne eivät haittaneet juurikaan käytettävyyttä.
Tutkimuskysymyksenä oli ”täyttääkö löyly.fi internetsivusto Jakob Nielsenin luoman heures-tiikkalistan standardit?” Sivusto täyttää suurimmalta osin heuristiikkalistan luomat standardit.
Lopputuloksena sain muutamia käytettävyysvirheitä, joita Löylyn tulisi korjata. Virheet kuitenkin olivat sen verran pieniä että niillä ei varsinaisesti ollut merkitystä sivuston käytettävyyteen
Heuristiikkalistan kymmenen kohtaa ovat: vuorovaikutuksen käyttäjän kanssa tulee yksinkertaista ja luonnollista. Vuorovaikutuksessa tulee käyttää käyttäjän kieltä. Käyttäjien muistinkuormitus tulee minimoida. Käyttöliittymän tulee olla yhdenmukainen. Järjestelmän tulee antaa käyttäjälle kunnollista palautetta reaaliajassa. Ohjelmassa ja sen osissa tulee olla selkeät poistumistiet. Oikopolkuja ja tehokasta työskentelyä tulisi tukea. Virheilmoitusten tulee olla selkeitä ja ymmärrettäviä. Virhetilanteisiin joutumista tulisi välttää. Käyttöliittymässä tulee olla kunnolliset avustustoiminnot ja dokumentaatio.
Testaajien mielestä visuaalinen ilme oli erittäin selkeä ja tarpeeksi yksinkertainen. Huonona puolena testaajat pitivät ”puujäljitelmä” – palkkia sivuston ylä- ja alalaidassa. Kumpikaan testaajista ei eksynyt sivustolla kertaakaan sivuston yksinkertaisen rakenteen takia. Sivustolla ei myöskään ollut liikaa informaatioita. Muutamia pieniä käytettävyysongelmia, mutta ne eivät haittaneet juurikaan käytettävyyttä.
Tutkimuskysymyksenä oli ”täyttääkö löyly.fi internetsivusto Jakob Nielsenin luoman heures-tiikkalistan standardit?” Sivusto täyttää suurimmalta osin heuristiikkalistan luomat standardit.
Lopputuloksena sain muutamia käytettävyysvirheitä, joita Löylyn tulisi korjata. Virheet kuitenkin olivat sen verran pieniä että niillä ei varsinaisesti ollut merkitystä sivuston käytettävyyteen