Riittävän hyvä vanhemmuus - : Vanhemmuuden tukemista ryhmän avulla Vanhemmuuden toolikarttaan perustuen
Seppänen, Tarja (2009)
Seppänen, Tarja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910134919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910134919
Tiivistelmä
Opinnäytetyönäni suunnittelin ja toteutin vanhempainryhmän Vantaalaisessa päiväkodissa. Vanhempainryhmään osallistuvat vanhemmat tulivat asukaspuistoa käyttävien vanhempien joukosta. He ilmoittautuivat ryhmään oman halukkuutensa ja kiinnostuksensa mukaan. Ryhmä kokoontui 8 kertaa syksyn 2008 ja talven 2009 aikana. Yhdellä tapaamiskerralla olivat myös lapset mukana, ja kyseisellä kerralla leikittiin Theraplayhin pohjautuvia vuorovaikutusleikkejä.
Opinnäytetyön tavoitteina olivat 1.vanhemmuuden tukeminen ryhmän avulla ja 2. vertaistuen saaminen ja antaminen samassa elämäntilanteessa olevien vanhempien kesken. Ryhmän pohjana toimi Vanhemmuuden roolikartta siten, että viidellä tapaamiskerralla aiheena oli yksi roolikartan rooleista.
Omat henkilökohtaiset tavoitteeni liittyivät ryhmän ohjaamisen taitoihin. Ryhmän ohjaamisella hain vastauksia seuraaviin kysymyksiin: 1. Miten osaan toimia ryhmän ohjaajana dialogiselta pohjalta?, 2. Miten pystyn omalla ammatillisella taustallani ja ammattitaidollani tukemaan vanhempia heidän vanhemmuudessaan? ja 3. Miten vanhemmat saavat tunteen siitä, että ryhmään osallistuminen on tukenut ja auttanut heitä omassa vanhemmuudessaan?
Työn teoriaosuus käsittelee vanhemmuutta ja nykypäivän vanhemmuuden haasteita. Vanhempainryhmää käsittelevässä luvussa käyn läpi Vanhemmuuden roolikarttaa ja sen rooleja. Samassa luvussa käyn myös läpi tutkimuksen ja ryhmän ohjaamisen menetelmiä. Pohdinnassa olen erikseen pohtinut ryhmää, vanhemmuutta ja Vanhemmuuden roolikarttaa.
Arviointimenetelminä käytin vanhempien kirjearviointia jokaisen ryhmäkerran jälkeen sekä kokoavaa arviointia, joka annettiin lomakkeella viimeisellä tapaamiskerralla. Lisäksi tallensin ryhmäkerrat DVD:lle, ja näitä tallennuksia käytin toiminnan kuvauksen ja itsearvioinnin pohjana. Tallennusten pohjalta esimieheni antoi vertaisarviointia. Jokaisen ryhmäkerran päätteeksi kirjasin sen hetkisiä tuntemuksia ja ajatuksia ryhmäkertaan liittyen, ja nämä kirjaukset ovat myös arvioinnin pohjana.
Ryhmän koin onnistuneeksi ja koen onnistuneeni tavoitteessani eli vanhemmuuden tukemisessa. Tämä tulee esille myös vanhempien antamassa palautteessa eli sekä kirjearvioinnissa että kokoavassa palautteessa. Keskustelu oli usein vilkasta ja hyvin avointa, vanhemmat kertoivat ja jakoivat omia tuntemuksiaan hyvin rehellisesti. He myös jakoivat toisilleen vinkkejä lasten kanssa toimimiseen ja olemiseen.
Opinnäytetyön tavoitteina olivat 1.vanhemmuuden tukeminen ryhmän avulla ja 2. vertaistuen saaminen ja antaminen samassa elämäntilanteessa olevien vanhempien kesken. Ryhmän pohjana toimi Vanhemmuuden roolikartta siten, että viidellä tapaamiskerralla aiheena oli yksi roolikartan rooleista.
Omat henkilökohtaiset tavoitteeni liittyivät ryhmän ohjaamisen taitoihin. Ryhmän ohjaamisella hain vastauksia seuraaviin kysymyksiin: 1. Miten osaan toimia ryhmän ohjaajana dialogiselta pohjalta?, 2. Miten pystyn omalla ammatillisella taustallani ja ammattitaidollani tukemaan vanhempia heidän vanhemmuudessaan? ja 3. Miten vanhemmat saavat tunteen siitä, että ryhmään osallistuminen on tukenut ja auttanut heitä omassa vanhemmuudessaan?
Työn teoriaosuus käsittelee vanhemmuutta ja nykypäivän vanhemmuuden haasteita. Vanhempainryhmää käsittelevässä luvussa käyn läpi Vanhemmuuden roolikarttaa ja sen rooleja. Samassa luvussa käyn myös läpi tutkimuksen ja ryhmän ohjaamisen menetelmiä. Pohdinnassa olen erikseen pohtinut ryhmää, vanhemmuutta ja Vanhemmuuden roolikarttaa.
Arviointimenetelminä käytin vanhempien kirjearviointia jokaisen ryhmäkerran jälkeen sekä kokoavaa arviointia, joka annettiin lomakkeella viimeisellä tapaamiskerralla. Lisäksi tallensin ryhmäkerrat DVD:lle, ja näitä tallennuksia käytin toiminnan kuvauksen ja itsearvioinnin pohjana. Tallennusten pohjalta esimieheni antoi vertaisarviointia. Jokaisen ryhmäkerran päätteeksi kirjasin sen hetkisiä tuntemuksia ja ajatuksia ryhmäkertaan liittyen, ja nämä kirjaukset ovat myös arvioinnin pohjana.
Ryhmän koin onnistuneeksi ja koen onnistuneeni tavoitteessani eli vanhemmuuden tukemisessa. Tämä tulee esille myös vanhempien antamassa palautteessa eli sekä kirjearvioinnissa että kokoavassa palautteessa. Keskustelu oli usein vilkasta ja hyvin avointa, vanhemmat kertoivat ja jakoivat omia tuntemuksiaan hyvin rehellisesti. He myös jakoivat toisilleen vinkkejä lasten kanssa toimimiseen ja olemiseen.