Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ensiapuohjaus Keuda Järvenpään ammattiopiston vaatetusalan ensimmäisen vuoden opiskelijaryhmälle

Airola, Elina; Ali-Kovero, Hanne; Pennonen, Maria (2012)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo Airola ym.pdf (753.2Kt)
Lataukset: 


Airola, Elina
Ali-Kovero, Hanne
Pennonen, Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086898
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa 2010–2012-hanketta (NOPS). Hankkeen tarkoituksena on luoda ammattikorkeakoulujen ja ammattiopistojen välille toimintamalli, jolla pyritään edistämään ammattiopiston opiskelijoiden terveyttä.

Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen ja sen tarkoituksena on suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustapahtuma. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee teoriaa ensiavusta sekä opinnäytetyössä käytetyistä ohjaus- ja terveydenedistämismenetelmistä. Ohjaustapahtumassa ohjattiin Keuda Järvenpään ammattiopiston vaatetusalan ensimmäisen vuoden opiskelijaryhmälle ensiaputaitoja. Aiheita valittaessa otettiin huomioon kohderyhmän yleisimmät tapaturmariskit, joiden lisäksi ryhmälle opetettiin hätäensiavun pääperiaatteet. Tutkimusten mukaan nuorten tapaturmia voidaan ehkäistä turvallisten taitojen ja toimintamallien oppimisella sekä tehokkaasti vaikuttamalla nuorten asenteisiin ja käyttäytymiseen.

Ohjauksen tavoitteena oli korostaa vuorovaikutusta ja toiminnallista oppimista. Tarkoituksena oli ohjata opiskelijoita maallikkoensiavun näkökulmasta käyttäen käytännönläheisiä esimerkkejä ja välineitä. Ohjausmenetelmänä käytettiin ryhmäohjausta, toiminnallisuutta sekä havainnollistavaa lähestymistapaa.

Toteutuksen jälkeen ohjaustapahtuman onnistumista arvioitiin NOPS–hankkeelle laaditulla kyselylomakkeella. Aineisto analysoitiin käyttäen apuna kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Ohjauspäivän lopuksi opiskelijat täyttivät palautekaavakkeet, joissa opiskelijat arvioivat omaa oppimistaan, ohjauspäivien sekä ohjauksen onnistumista. Ohjaustapahtumasta saatiin positiivista palautetta. Opiskelijat kokivat oppineensa ensiaputaitoja. Käytetyt ohjausmenetelmät tukivat ohjaustapahtuman toteutusta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste