Ilomantsin talvimatkailun edistäminen markkinoinnin keinoin
Ignatius, Jasmin (2021)
Ignatius, Jasmin
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103012785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103012785
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia markkinointisuunnitelma Ilomantsin talvimatkailun edistämiseksi. Työn tavoitteena oli saada matkailijoiden kiinnostus heräämään Ilomantsia kohtaan talvimatkailukohteena ja tehostaa tämänhetkistä markkinointia. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Ilomantsin Matkailuyhdistys ry.
Opinnäytetyö on toiminnallinen työ, joka sisältää aiheeseen liittyvää teoriaa sekä produktin. Opinnäytetyön tietoperusta on koottu hyödyntämällä markkinoinnin kirjallisuutta, sähköisiä lähteitä ja haastattelemalla paikallisia yrittäjiä. Haastattelut toteutettiin sekä puhelimitse että sähköpostilla ja niitä tehtiin yhteensä neljä kappaletta. Haastateltavat yrittäjät valittiin mukaan, koska heillä on konkreettista kokemusta Ilomantsin talvimatkailun markkinoinnista.
Markkinointisuunnitelma noudattaa perinteisen markkinointisuunnitelman rakennetta ja siinä käydään läpi nykytilanne sekä nostetaan esiin kehittämiskohteita. Kehittämistä vaativiin kohtiin on opinnäytetyössä annettu ideoita toimenpiteineen. Markkinointisuunnitelma tueksi on laadittu lisäksi vuosikello, jossa on koottu seuraavalle vuodelle vaadittavat toimenpiteet vuodenajankohtien mukaan.
Opinnäytetyö on toiminnallinen työ, joka sisältää aiheeseen liittyvää teoriaa sekä produktin. Opinnäytetyön tietoperusta on koottu hyödyntämällä markkinoinnin kirjallisuutta, sähköisiä lähteitä ja haastattelemalla paikallisia yrittäjiä. Haastattelut toteutettiin sekä puhelimitse että sähköpostilla ja niitä tehtiin yhteensä neljä kappaletta. Haastateltavat yrittäjät valittiin mukaan, koska heillä on konkreettista kokemusta Ilomantsin talvimatkailun markkinoinnista.
Markkinointisuunnitelma noudattaa perinteisen markkinointisuunnitelman rakennetta ja siinä käydään läpi nykytilanne sekä nostetaan esiin kehittämiskohteita. Kehittämistä vaativiin kohtiin on opinnäytetyössä annettu ideoita toimenpiteineen. Markkinointisuunnitelma tueksi on laadittu lisäksi vuosikello, jossa on koottu seuraavalle vuodelle vaadittavat toimenpiteet vuodenajankohtien mukaan.