Tunne- ja turvataitoja pelillisyyden keinoin – Lautapelin kehittäminen kuraattorin työvälineeksi
Jokkala, Hanna; Rantalankila, Tiina (2021)
Jokkala, Hanna
Rantalankila, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102262730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102262730
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää oppilaiden osallisuutta tukien tunne- ja turvataitoihin pohjautuva lautapeli, jonka tavoitteena oli vahvistaa lapsen itsetuntemusta sekä vuorovaikutus- ja kaveruustaitoja. Lautapeli kehitettiin yhteistyössä kehittäjäkumppaneina toimineiden oppilaiden sekä kuraattorin ja opettajien kanssa. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Askolan kunnan perusopetuksen alakoulu Särkijärvellä. Kehittämistehtävänä oli selvittää, millaisia lautapelejä oppilaat haluaisivat pelata, millainen lautapeli palvelisi 3.-6.-luokkalaisia oppilashuollon näkökulmasta sekä millaisia sisällöllisiä tavoitteita peliin voidaan liittää. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli kehittää kohtaamisen ja puheeksi ottamisen työväline pääasiallisesti kuraattorin työn tueksi.
Tässä opinnäytetyössä teoreettinen viitekehys perustui tunne- ja turvataitokasvatuksen ympärille tarkastellen aihepiiriä kohderyhmän kehityksen ja itsetuntemustaitojen vahvistamisen näkökulmasta. Tietopohjassa perehdyttiin myös perusopetuksen ja oppilashuollon keinoihin tukea oppilaan hyvinvointia. Opinnäytetyön tiedonkeruumenetelminä käytettiin puolistrukturoituja kyselylomakkeita, teemahaastattelua, havainnointia sekä tutkimuspäiväkirjaa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminta-tutkimuksena, joka jakautui alkukartoitukseen ja suunnitteluun, toimintaan eli pelilaudan rakentamiseen ja sen testaamiseen sekä pelikokemusten arviointiin.
Kehittäjäkumppaneilta sekä kuraattorilta saadun palautteen ansiosta tämä opinnäytetyönä kehitetty lautapeli täytti sille asetetut tavoitteet. Lautapelin avulla oppilaita voidaan kohdata toiminnallisin keinoin ja ottaa puheeksi tunne- ja turvataitoihin liittyviä aiheita. Testipelit osoittivat pelin olevan mielenkiintoinen, mukaansatempaava, tarpeeksi haastava ja keskustelua herättävä. Lautapeli tulee käyttöön perusopetuksen kuraattorin työvälineeksi ja sen mahdollisuudet tunnistetaan ammatillisesta näkökulmasta. Lautapelin tarkempaa vaikuttavuutta voidaan tarkastella vasta pidemmän havainnointijakson jälkeen, mikä olisi mahdollista esimerkiksi jatkotutkimuksen muodossa.
Tässä opinnäytetyössä teoreettinen viitekehys perustui tunne- ja turvataitokasvatuksen ympärille tarkastellen aihepiiriä kohderyhmän kehityksen ja itsetuntemustaitojen vahvistamisen näkökulmasta. Tietopohjassa perehdyttiin myös perusopetuksen ja oppilashuollon keinoihin tukea oppilaan hyvinvointia. Opinnäytetyön tiedonkeruumenetelminä käytettiin puolistrukturoituja kyselylomakkeita, teemahaastattelua, havainnointia sekä tutkimuspäiväkirjaa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminta-tutkimuksena, joka jakautui alkukartoitukseen ja suunnitteluun, toimintaan eli pelilaudan rakentamiseen ja sen testaamiseen sekä pelikokemusten arviointiin.
Kehittäjäkumppaneilta sekä kuraattorilta saadun palautteen ansiosta tämä opinnäytetyönä kehitetty lautapeli täytti sille asetetut tavoitteet. Lautapelin avulla oppilaita voidaan kohdata toiminnallisin keinoin ja ottaa puheeksi tunne- ja turvataitoihin liittyviä aiheita. Testipelit osoittivat pelin olevan mielenkiintoinen, mukaansatempaava, tarpeeksi haastava ja keskustelua herättävä. Lautapeli tulee käyttöön perusopetuksen kuraattorin työvälineeksi ja sen mahdollisuudet tunnistetaan ammatillisesta näkökulmasta. Lautapelin tarkempaa vaikuttavuutta voidaan tarkastella vasta pidemmän havainnointijakson jälkeen, mikä olisi mahdollista esimerkiksi jatkotutkimuksen muodossa.