Varhaiskasvatuksen S2-opetus luontoympäristössä
Suokonautio-Joensuu, Tarja (2021)
Suokonautio-Joensuu, Tarja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102272750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102272750
Tiivistelmä
Tarja Suokonautio-Joensuu
Varhaiskasvatuksen S2-opetus
luontoympäristössä
Vuosi 2021
Varhaiskasvatuksen S2-opetus luontoympäristössä
S2 teaching in early childhood education in a natural environment
Monikulttuurisuus ja -kielisyys näkyy tällä hetkellä vahvasti yhteiskunnassamme ja se vaikuttaa myös varhaiskasvatukseen. Varhaiskasvatuslain mukaan varhaiskasvatuksessa tulee kunnioittaa ja ymmärtää moninaisuutta esimerkiksi erilaista kulttuuriperintöä, kieltä, katsomuksellista ja uskonnollista taustaa. On tärkeää, että varhaiskasvatuksessa tuetaan ja kehitetään lasten vuorovaikutus- ja kommunikointitaitoja ja sitä kautta luodaan edellytyksiä aktiiviseen toimimiseen ja itsensä ilmaisuun, sekä toisten kunnioittamiseen ja ymmärtämiseen. Suomen kielen taitoa tulee kehittää tavoitteellisesti lasten tarpeet ja edellytykset huomioiden. Opinnäytetyössäni halusin perehtyä S2-opetukseen sen ajankohtaisuuden ja tarpeellisuuden sekä oman kiinnostukseni vuoksi.
Viime aikoina eri tutkimuksissa on todettu, että luonnon vaikutukset ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ovat merkittävät. Luonnossa olemisen on todettu vaikuttavan esimerkiksi stressin vähenemiseen ja fyysisen aktiivisuuden lisääntymiseen. Koska luonnossa retkeily ja ympäristön tutkiminen ovat tärkeä osa varhaiskasvatusta, halusin opinnäytetyössäni perehtyä myös luonnon tarjoamiin mahdollisuuksiin oppimisen kannalta.
Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksen perustasta eli varhaiskasvatuslaista ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteista. Lisäksi olen opinnäytetyössäni perehtynyt varhaiskasvatuksen S2-opetukseen, kielen kehitykseen sekä aineistoon, joka liittyy oppimisen, luonnon ja kokemuksellisuuden väliseen suhteeseen. Työssäni paneuduin myös varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjen määritelmiin.
Opinnäytetyöni on sähköiselle BULB-alustalle tehty portfolio. Portfolio koostuu erilaisista kansioista, jotka sisältävät aihealueeseen liittyvää teoriatietoa, esimerkkejä toteutetuista S2-tuokioista sekä materiaalipankin, joka sisältää ideoita ja esimerkkejä kielen kehityksen tukemiseen mm. luontoympäristössä. Lisäksi portfoliossa on omat kansiot prosessin kuvaukselle sekä pohdinnalle. Portfolion tarkoitus oli kehittää omaa ammattitaitoani varhaiskasvatuksen opettajana ja kartoittaa erilaisia menetelmiä ja materiaaleja S2-opetukseen ja luonnossa oppimiseen liittyen. Opinnäytetyöni ei ole julkinen.
Asiasanat: varhaiskasvatus, suomi toisena kielenä -opetus, S2-opetus, luontokasvatus, ympäristökasvatus, oppimisympäristöt
Varhaiskasvatuksen S2-opetus
luontoympäristössä
Vuosi 2021
Varhaiskasvatuksen S2-opetus luontoympäristössä
S2 teaching in early childhood education in a natural environment
Monikulttuurisuus ja -kielisyys näkyy tällä hetkellä vahvasti yhteiskunnassamme ja se vaikuttaa myös varhaiskasvatukseen. Varhaiskasvatuslain mukaan varhaiskasvatuksessa tulee kunnioittaa ja ymmärtää moninaisuutta esimerkiksi erilaista kulttuuriperintöä, kieltä, katsomuksellista ja uskonnollista taustaa. On tärkeää, että varhaiskasvatuksessa tuetaan ja kehitetään lasten vuorovaikutus- ja kommunikointitaitoja ja sitä kautta luodaan edellytyksiä aktiiviseen toimimiseen ja itsensä ilmaisuun, sekä toisten kunnioittamiseen ja ymmärtämiseen. Suomen kielen taitoa tulee kehittää tavoitteellisesti lasten tarpeet ja edellytykset huomioiden. Opinnäytetyössäni halusin perehtyä S2-opetukseen sen ajankohtaisuuden ja tarpeellisuuden sekä oman kiinnostukseni vuoksi.
Viime aikoina eri tutkimuksissa on todettu, että luonnon vaikutukset ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ovat merkittävät. Luonnossa olemisen on todettu vaikuttavan esimerkiksi stressin vähenemiseen ja fyysisen aktiivisuuden lisääntymiseen. Koska luonnossa retkeily ja ympäristön tutkiminen ovat tärkeä osa varhaiskasvatusta, halusin opinnäytetyössäni perehtyä myös luonnon tarjoamiin mahdollisuuksiin oppimisen kannalta.
Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksen perustasta eli varhaiskasvatuslaista ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteista. Lisäksi olen opinnäytetyössäni perehtynyt varhaiskasvatuksen S2-opetukseen, kielen kehitykseen sekä aineistoon, joka liittyy oppimisen, luonnon ja kokemuksellisuuden väliseen suhteeseen. Työssäni paneuduin myös varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjen määritelmiin.
Opinnäytetyöni on sähköiselle BULB-alustalle tehty portfolio. Portfolio koostuu erilaisista kansioista, jotka sisältävät aihealueeseen liittyvää teoriatietoa, esimerkkejä toteutetuista S2-tuokioista sekä materiaalipankin, joka sisältää ideoita ja esimerkkejä kielen kehityksen tukemiseen mm. luontoympäristössä. Lisäksi portfoliossa on omat kansiot prosessin kuvaukselle sekä pohdinnalle. Portfolion tarkoitus oli kehittää omaa ammattitaitoani varhaiskasvatuksen opettajana ja kartoittaa erilaisia menetelmiä ja materiaaleja S2-opetukseen ja luonnossa oppimiseen liittyen. Opinnäytetyöni ei ole julkinen.
Asiasanat: varhaiskasvatus, suomi toisena kielenä -opetus, S2-opetus, luontokasvatus, ympäristökasvatus, oppimisympäristöt