Kuntien työntekijöiden ajatuksia yhteistyöstä palvelukoti Pihkalan kanssa
Suomela, Anna-Maria (2012)
Suomela, Anna-Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036160
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin kunnan edustajien tyytyväisyyttä ja ajatuksia yhteistyöstä palvelukoti Pihkalan kanssa. Hyvinkäällä sijaitseva palvelukoti Pihkala on suunnattu mielenterveyskuntoutujille. Työ tehtiin palvelukodin ideasta ja sen tarkoituksena oli selvittää vastaajien ajatuksia yhteistyöstä sekä itse palvelukodista. Lisäksi tavoitteena oli hahmottaa Pihkalan vahvuuksia ja mahdollisia kehittämisen tarpeita sekä kunnan kehitysehdotuksia. Vastaavaa tutkimusta yhteistyöstä ei ollut aikaisemmin tehty.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla neljää työntekijää kahdesta eri kunnasta. Kaikilla vastaajilla oli kokemusta yhteistyöstä Pihkalan kanssa joko haastatteluhetkeltä tai aiemmalta ajankohdalta. Haastattelut tehtiin teemahaastattelua käyttäen ja ne nauhoitettiin nauhurilla. Tämän jälkeen aineisto litteroitiin ja järjestettiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Haastateltavat olivat yleisesti ottaen tyytyväisiä yhteistyöhön palvelukoti Pihkalan kanssa ja he kokivat yhteistyön olevan riittävää. Haastateltavat kertoivat, että Pihkala on helposti tavoitettavissa, palvelukodilla on hyvä kuntoutussuunnitelma ja toimiva työtoiminta. Lisäksi he pitivät tärkeinä, että palvelukodin arkielämä suuntautuu ympäröivään yhteiskuntaan ja asukkaiden kuntoutuminen edistyy. Yleisinä tärkeinä asioina laadukasta palvelukotia mietittäessä haastateltavat pitivät henkilökunnan ammatillista osaamista ja kuntoutujien omaa tyytyväisyyttä sekä palvelukodista aiemmin saatuja hyviä tuloksia.
Kehittämisehdotuksiakin kuitenkin löytyi, ja niitä olivat esimerkiksi viestinnän ja tiedonkulun tiivistäminen ja asukkaiden aktivoinnin lisääminen. Lisäksi pidettiin tärkeänä, että asukkaan tilan muuttuessa tai muissa vaihtuvissa tilanteissa palvelukodista otetaan yhteyttä kuntaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, ja yhteyttä pidetään myös silloin kun asukkaan tilanne on vakaa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla neljää työntekijää kahdesta eri kunnasta. Kaikilla vastaajilla oli kokemusta yhteistyöstä Pihkalan kanssa joko haastatteluhetkeltä tai aiemmalta ajankohdalta. Haastattelut tehtiin teemahaastattelua käyttäen ja ne nauhoitettiin nauhurilla. Tämän jälkeen aineisto litteroitiin ja järjestettiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Haastateltavat olivat yleisesti ottaen tyytyväisiä yhteistyöhön palvelukoti Pihkalan kanssa ja he kokivat yhteistyön olevan riittävää. Haastateltavat kertoivat, että Pihkala on helposti tavoitettavissa, palvelukodilla on hyvä kuntoutussuunnitelma ja toimiva työtoiminta. Lisäksi he pitivät tärkeinä, että palvelukodin arkielämä suuntautuu ympäröivään yhteiskuntaan ja asukkaiden kuntoutuminen edistyy. Yleisinä tärkeinä asioina laadukasta palvelukotia mietittäessä haastateltavat pitivät henkilökunnan ammatillista osaamista ja kuntoutujien omaa tyytyväisyyttä sekä palvelukodista aiemmin saatuja hyviä tuloksia.
Kehittämisehdotuksiakin kuitenkin löytyi, ja niitä olivat esimerkiksi viestinnän ja tiedonkulun tiivistäminen ja asukkaiden aktivoinnin lisääminen. Lisäksi pidettiin tärkeänä, että asukkaan tilan muuttuessa tai muissa vaihtuvissa tilanteissa palvelukodista otetaan yhteyttä kuntaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, ja yhteyttä pidetään myös silloin kun asukkaan tilanne on vakaa.