Vuorovaikutus fysioterapiassa-Dialogi asiakaslähtöisen toimintakyvyn tukemisen mahdollistajana
Kronberg, Heli (2009)
Kronberg, Heli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910124915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910124915
Tiivistelmä
Fysioterapia on muuttunut asiantuntijalähtöisestä asiakaslähtöiseen suuntaan. Fysioterapeutin tavoitteena on yleisesti edelleen kuntoutujan kehon parantaminen. Sairaus muuttaa kuitenkin kuntoutujan koko elämää. Kuntoutujan ajattelu- ja elämäntavan ymmärtäminen on näin ollen ensiarvoisessa asemassa fysioterapiatilanteessa. Biopsykososiaalisesti ajateltuna kuntoutujan toimintakykyisyys muodostuu hänen elämisen taustan ja terveydentilan suhteesta. Vuorovaikutuksella on siis merkittävä osuus fysioterapiatilanteessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on arvioida asiakaslähtöistä toimintakykyä tukevaa vuorovaikutusta fysioterapiassa. Tarkastelun kohteena on fysioterapeutin vuorovaikutustoiminta. Tavoitteena on osoittaa dialogin mahdollisuudet vuorovaikutusmenetelmänä sekä vuorovaikutustaitojen mahdollisuudet asiakaslähtöisessä toimintakyvyn tukemisessa fysioterapiassa.
Tutkimukseen osallistuivat fysioterapeuttikollegani sekä hänen kuntoutujansa. Tutkimusaineistoksi muodostui yhden videoidun fysioterapiatilanteen vuorovaikutustoiminta. Tutkimusaineistoa rajattiin siten, että tarkastelun kohteena olivat fysioterapeutin puheenvuorot. Dialogianalyysin avulla fysioterapeutin puheenvuoroista arvioitiin dialogin tapoja ja luokitusyksiköitä sekä kartoitettiin asiakaslähtöisyyden teemojen ja toimintakyvyn tukemisen ICF-näkökulman ilmenemistä.
Fysioterapeutin puheenvuorojen arvioitiin sisältävän yli puolet enemmän dialogia vahvistavia luokitusyksiköitä kuin dialogia heikentäviä luokitusyksiköitä. Eniten luokitusyksiköistä tunnistettiin dialogia vahvistavaa tutkivaa kysymistä (K). Dialogia vahvistavissa luokitusyksiköissä 40 prosentissa ilmeni asiakaslähtöistä toimintaa ja dialogia heikentävissä luokitusyksiköissä sitä ilmeni 15 prosentissa. Asiakaslähtöisyyden keskeisenä teemana oli kuntoutujan itseohjautuvuuden ja subjektiuden mahdollistaminen. Dialogia vahvistavissa luokitusyksiköissä ilmeni toimintakyvyn tukemista myös noin 40 prosentissa, kun taas dialogia heikentävissä luokitusyksiköissä sitä ilmeni 20 prosentissa. Pääasiassa toimintakykyä tuettiin biologisesta näkökulmasta, elementtinä yksilön suoritukset ja kontekstina fysioterapiatilanne fysioterapeutin vastaanotolla.
Vaikka saatujen tutkimustulosten perusteella asiakaslähtöisyyttä ja toimintakyvyn tukemisen biologista näkökulmaa ilmeni, noin 40 prosentissa fysioterapeutin kaikista puheenvuoroista niitä ei ilmennyt olenkaan. Vaikka dialogia vahvistavaa vuorovaikutusta tunnistettiin, esiintyi dialogianalyysin luokitusyksiköistä avainsanojen avaamista (AMA), joka mahdollistaa toisen ajattelutavan ymmärtämisen, tutkimusaineistossa vähän. Avainsanojen avaaminen edesauttaa kognitiivista eläytymistä. Jos kognitiivista eläytymistä ja dialogisuutta olisi ilmennyt tutkimusaineistossa enemmän ja toimintakyvyn tukemisen näkökulma olisi ollut biopsykososiaalinen, olisiko juuri asiakaslähtöinen toimintakyvyn tukeminen mahdollistunut. Edellä mainittujen tutkiminen voisi olla mielenkiintoista.
Tutkimukseen osallistuivat fysioterapeuttikollegani sekä hänen kuntoutujansa. Tutkimusaineistoksi muodostui yhden videoidun fysioterapiatilanteen vuorovaikutustoiminta. Tutkimusaineistoa rajattiin siten, että tarkastelun kohteena olivat fysioterapeutin puheenvuorot. Dialogianalyysin avulla fysioterapeutin puheenvuoroista arvioitiin dialogin tapoja ja luokitusyksiköitä sekä kartoitettiin asiakaslähtöisyyden teemojen ja toimintakyvyn tukemisen ICF-näkökulman ilmenemistä.
Fysioterapeutin puheenvuorojen arvioitiin sisältävän yli puolet enemmän dialogia vahvistavia luokitusyksiköitä kuin dialogia heikentäviä luokitusyksiköitä. Eniten luokitusyksiköistä tunnistettiin dialogia vahvistavaa tutkivaa kysymistä (K). Dialogia vahvistavissa luokitusyksiköissä 40 prosentissa ilmeni asiakaslähtöistä toimintaa ja dialogia heikentävissä luokitusyksiköissä sitä ilmeni 15 prosentissa. Asiakaslähtöisyyden keskeisenä teemana oli kuntoutujan itseohjautuvuuden ja subjektiuden mahdollistaminen. Dialogia vahvistavissa luokitusyksiköissä ilmeni toimintakyvyn tukemista myös noin 40 prosentissa, kun taas dialogia heikentävissä luokitusyksiköissä sitä ilmeni 20 prosentissa. Pääasiassa toimintakykyä tuettiin biologisesta näkökulmasta, elementtinä yksilön suoritukset ja kontekstina fysioterapiatilanne fysioterapeutin vastaanotolla.
Vaikka saatujen tutkimustulosten perusteella asiakaslähtöisyyttä ja toimintakyvyn tukemisen biologista näkökulmaa ilmeni, noin 40 prosentissa fysioterapeutin kaikista puheenvuoroista niitä ei ilmennyt olenkaan. Vaikka dialogia vahvistavaa vuorovaikutusta tunnistettiin, esiintyi dialogianalyysin luokitusyksiköistä avainsanojen avaamista (AMA), joka mahdollistaa toisen ajattelutavan ymmärtämisen, tutkimusaineistossa vähän. Avainsanojen avaaminen edesauttaa kognitiivista eläytymistä. Jos kognitiivista eläytymistä ja dialogisuutta olisi ilmennyt tutkimusaineistossa enemmän ja toimintakyvyn tukemisen näkökulma olisi ollut biopsykososiaalinen, olisiko juuri asiakaslähtöinen toimintakyvyn tukeminen mahdollistunut. Edellä mainittujen tutkiminen voisi olla mielenkiintoista.