Tapaustutkimus Comenius-hankkeessa toteutetusta kouluprojektista eräässä suomalaisessa erityiskoulussa
Arola, Tuuli (2012)
Arola, Tuuli
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229369
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteeena on kuvailla tekijän omakohtaisia kokemuksia työskentelystä erityiskoulun musiikinopettajana sekä selvittää haastattelemalla, millaisia tunteita opintojaksoon sisältynyt musiikki herätti 8-9-vuotiaissa erityisoppilaissa.
Opinnäytetyön pohjana oleva opetustyö tehtiin lukuvuoden 2009-2010 aikana Tähteenkadun erityiskoulussa Comenius-hankkeeseen liittyen. Työhön sisältyvässä teoriaosuudessa käsitellään tutkimukseen osallistuneilla erityisoppilailla esiintyvien käyttäytymisongelmien mahdollisia syitä, tunteiden rakentumista sekä musiikin vaikutusta lasten aivotoimintaan ja oppimiseen. Lisäksi esitellään joitakin aiempia tutkimuksia musiikin vaikuttavuudesta. Tutkimusosassa kuvataan tekijän havaintoja opentustilanteissa sekä kerrotaan opetusjakson päätyttyä toteutetussa oppilashaastattelussa esiin tulleita oppilaiden mielipiteitä musiikillisista kokemuksistaan.
Tämän tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että musiikki herättää lapsissa tunteita. Lapsilta oli helppoa saada suoraa palautetta ja voimakkaitakin mielipideilmauksia jo opetusjakson aikana. Lasten ilmeet ja eleet viestittivät myös tunteiden heräämisestä ja laadusta. Oppilaita seuraamalla voi nähdä heidän enimmäkseen nauttivan laulamisesta ja soittamisesta. Monesti rytmikäs musiikki jopa riehaannutti lapsia liikaa. Myönteisenä seikkana voidaan todeta, että lapset oppivat nopeasti uusien laulujen sävelen sekä sanat ja muistivat ne vielä usean kuukauden kuluttua. Haastateltujen lasten nuoren iän vuoksi tunteiden nimeäminen sanallisesti haastattelutilanteessa oli kuitenkin melkoisen niukkaa.
Opinnäytetyön pohjana oleva opetustyö tehtiin lukuvuoden 2009-2010 aikana Tähteenkadun erityiskoulussa Comenius-hankkeeseen liittyen. Työhön sisältyvässä teoriaosuudessa käsitellään tutkimukseen osallistuneilla erityisoppilailla esiintyvien käyttäytymisongelmien mahdollisia syitä, tunteiden rakentumista sekä musiikin vaikutusta lasten aivotoimintaan ja oppimiseen. Lisäksi esitellään joitakin aiempia tutkimuksia musiikin vaikuttavuudesta. Tutkimusosassa kuvataan tekijän havaintoja opentustilanteissa sekä kerrotaan opetusjakson päätyttyä toteutetussa oppilashaastattelussa esiin tulleita oppilaiden mielipiteitä musiikillisista kokemuksistaan.
Tämän tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että musiikki herättää lapsissa tunteita. Lapsilta oli helppoa saada suoraa palautetta ja voimakkaitakin mielipideilmauksia jo opetusjakson aikana. Lasten ilmeet ja eleet viestittivät myös tunteiden heräämisestä ja laadusta. Oppilaita seuraamalla voi nähdä heidän enimmäkseen nauttivan laulamisesta ja soittamisesta. Monesti rytmikäs musiikki jopa riehaannutti lapsia liikaa. Myönteisenä seikkana voidaan todeta, että lapset oppivat nopeasti uusien laulujen sävelen sekä sanat ja muistivat ne vielä usean kuukauden kuluttua. Haastateltujen lasten nuoren iän vuoksi tunteiden nimeäminen sanallisesti haastattelutilanteessa oli kuitenkin melkoisen niukkaa.