Nuorten sosiaalisen syrjäytymisen ennaltaehkäisy: Pelaavien nuorten seikkailuryhmä
Saarikallio, Anna (2012)
Saarikallio, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117805
Tiivistelmä
Opinnäytetyö perustuu Vantaan Nuorisoaseman toiveeseen madaltaa kynnystä nuorille, jotka pelaavat paljon. Heitä käy muutamia yksilökeskusteluissa. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa nuorisoasemalle uusia toiminnallisia toimintatapoja näiden pelaavien nuorten hyväksi. Opinnäytetyön tarkoituksena on ohjata nuortenryhmää, joka koostuu paljon pelaavista nuorista. Kokoontuminen tapahtuu kuusi kertaa kahden viikon aikana Länsimäen koululla leikkien ja pelaten, sekä tehden tuttavuutta. Tavoitteena opinnäytetyöllä on saada nuoria tutustumaan toisiinsa ja sosiaalistumaan, ennaltaehkäisemällä yksin jäämistä ja syrjäytymistä.
Opinnäytetyön teoria pohjautuu nuoruuteen, seikkailukasvatukseen, ryhmäytymiseen sekä pelaamiseen liittyvään aineistoon. Ryhmätoiminnan lisäksi toteutettiin kysely, jolla kartoitetaan ryhmän tarvetta tulevaisuudelle. Kyselylomake antaa Nuorisoasemalle tietoa siitä, mistä nuoret pitävät ryhmätoiminnassa sekä toiminta, joka on heille mieleinen. Opinnäytetyössä käytettiin osallistuvan havainnoinnin menetelmää sekä siitä kirjattua havaintomateriaalia.
Työn tekeminen ajoittui teoriatiedon keräämisen aloittamisesta syksyllä 2011, ryhmäkertojen pitämiseen keväällä 2012 ja työ eteni hyvässä aikataulussa. Ryhmätoiminnan kerrat toteutettiin aikavälillä 16.1.–1.2.2012. Teemoina kerroilla oli kiusaaminen, yksin jääminen ja kädentaitojen merkittävyys, jotka pohjautuvat teoriatietoon elämyspedagogiikasta, nuoruudesta sekä seikkailukasvatuksesta.
Lopputulos ryhmän toteutumisesta oli haasteellinen, koska koulupäivät olivat eripituisia, mihin ei oltu varauduttu. Tästä syystä yksi nuori osallistui ryhmään, jolta kerättiin palautetta kyselylomakkeella. Ryhmään osallistuminen, koulupäivän pituus, sekä kerroilla olleet tehtävät antavat kuitenkin paljon tärkeää tietoa Nuorisoasemalle. Toimintamalli annetaan nuorisoasemalle kuultavaksi ja pohdittavaksi. Jatkotarkastelun kohteiksi nousivat pelaamisen vaikutukset koulumenestykseen, pelien ikärajat ja niiden vaikutukset varsinkin pienempiin lapsiin sekä pelaavien nuorten aktivointi vertaistukiryhmiin.
Opinnäytetyön teoria pohjautuu nuoruuteen, seikkailukasvatukseen, ryhmäytymiseen sekä pelaamiseen liittyvään aineistoon. Ryhmätoiminnan lisäksi toteutettiin kysely, jolla kartoitetaan ryhmän tarvetta tulevaisuudelle. Kyselylomake antaa Nuorisoasemalle tietoa siitä, mistä nuoret pitävät ryhmätoiminnassa sekä toiminta, joka on heille mieleinen. Opinnäytetyössä käytettiin osallistuvan havainnoinnin menetelmää sekä siitä kirjattua havaintomateriaalia.
Työn tekeminen ajoittui teoriatiedon keräämisen aloittamisesta syksyllä 2011, ryhmäkertojen pitämiseen keväällä 2012 ja työ eteni hyvässä aikataulussa. Ryhmätoiminnan kerrat toteutettiin aikavälillä 16.1.–1.2.2012. Teemoina kerroilla oli kiusaaminen, yksin jääminen ja kädentaitojen merkittävyys, jotka pohjautuvat teoriatietoon elämyspedagogiikasta, nuoruudesta sekä seikkailukasvatuksesta.
Lopputulos ryhmän toteutumisesta oli haasteellinen, koska koulupäivät olivat eripituisia, mihin ei oltu varauduttu. Tästä syystä yksi nuori osallistui ryhmään, jolta kerättiin palautetta kyselylomakkeella. Ryhmään osallistuminen, koulupäivän pituus, sekä kerroilla olleet tehtävät antavat kuitenkin paljon tärkeää tietoa Nuorisoasemalle. Toimintamalli annetaan nuorisoasemalle kuultavaksi ja pohdittavaksi. Jatkotarkastelun kohteiksi nousivat pelaamisen vaikutukset koulumenestykseen, pelien ikärajat ja niiden vaikutukset varsinkin pienempiin lapsiin sekä pelaavien nuorten aktivointi vertaistukiryhmiin.