Maahantuontiyrityksen tilaus-toimitusprosessin tehostaminen
Meriluoto, Antti (2012)
Meriluoto, Antti
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259853
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin teknisen kaupan alalla toimivan kansainvälisen konsernin Suomen myyntiyhtiön tilaus-toimitusprosessin tehokkuutta ja taloudellisuutta.
Yritys ei toiminnaltaan vastaa täysin itsenäistä maahantuojaa, mutta toimintatavoissa on paljon yhteistä. Työssä pureuduttiin erityisesti siihen, miten
maahantuojan ja yritysasiakkaan välistä tilaus-toimitusprosessia voitiin tehostaa toimitustehokkuuden ja -taloudellisuuden välistä yhteyttä tarkastelemalla.
Tutkimuksessa käsiteltiin aiheeseen liittyvää teoriaa yleisellä tasolla. Teoreettisina pääkäsitteinä työssä olivat toimitusketjun hallinta ja tilaustenkäsittely. Empiirisessä
osiossa tarkasteltiin tilausten käsittelyyn kuluvaa aikaa, keskimääräisiä tilauksien arvoja, toimitustiheyttä ja tilausten keskimääräisiä myyntikatteita neljän tutkimusmittarin avulla.
Työn tekeminen aloitettiin keräämällä esimerkkiyrityksen tietojärjestelmästä tutkimusmittareiden edellyttämä tieto. Tämä tieto sisälsi muun muassa asiakkaiden määrät, tilausten määrät, asiakkaiden myyntikatteet ja tilausten arvot. Tiedonkeruun jälkeen työstettiin teoriaosio, minkä jälkeen saadut tutkimustulokset siirrettiin graafiseen esitysmuotoonsa ja analysoitiin.
Työssä havaittiin yritysten välisen toimitusketjun sisältävän useita haastavia elementtejä. Logistiset kustannukset rasittavat myyntikatteita ja pienet tilausten arvot johtavat toimitustiheyden kasvuun. Tulevaisuudessa olisi hyvä pyrkiä hallitumpaan ja pitkäjänteisempään toimitusketjujen analysoitiin ja kehittämiseen, jotta tavaran arvo saataisiin toimitusketjun aikana maksimoitua mahdollisimman pienin kustannuksin. Ratkaisevan tärkeää on tiivis yhteistyö myyjän ja asiakkaan välillä.
Yritys ei toiminnaltaan vastaa täysin itsenäistä maahantuojaa, mutta toimintatavoissa on paljon yhteistä. Työssä pureuduttiin erityisesti siihen, miten
maahantuojan ja yritysasiakkaan välistä tilaus-toimitusprosessia voitiin tehostaa toimitustehokkuuden ja -taloudellisuuden välistä yhteyttä tarkastelemalla.
Tutkimuksessa käsiteltiin aiheeseen liittyvää teoriaa yleisellä tasolla. Teoreettisina pääkäsitteinä työssä olivat toimitusketjun hallinta ja tilaustenkäsittely. Empiirisessä
osiossa tarkasteltiin tilausten käsittelyyn kuluvaa aikaa, keskimääräisiä tilauksien arvoja, toimitustiheyttä ja tilausten keskimääräisiä myyntikatteita neljän tutkimusmittarin avulla.
Työn tekeminen aloitettiin keräämällä esimerkkiyrityksen tietojärjestelmästä tutkimusmittareiden edellyttämä tieto. Tämä tieto sisälsi muun muassa asiakkaiden määrät, tilausten määrät, asiakkaiden myyntikatteet ja tilausten arvot. Tiedonkeruun jälkeen työstettiin teoriaosio, minkä jälkeen saadut tutkimustulokset siirrettiin graafiseen esitysmuotoonsa ja analysoitiin.
Työssä havaittiin yritysten välisen toimitusketjun sisältävän useita haastavia elementtejä. Logistiset kustannukset rasittavat myyntikatteita ja pienet tilausten arvot johtavat toimitustiheyden kasvuun. Tulevaisuudessa olisi hyvä pyrkiä hallitumpaan ja pitkäjänteisempään toimitusketjujen analysoitiin ja kehittämiseen, jotta tavaran arvo saataisiin toimitusketjun aikana maksimoitua mahdollisimman pienin kustannuksin. Ratkaisevan tärkeää on tiivis yhteistyö myyjän ja asiakkaan välillä.