Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opinnäytetyöprosessin vaikutus hoitotyön opiskelijoihin

Lappalainen, Vilma; Nurminen, Aino-Helena (2012)

 
Avaa tiedosto
Lappalainen_Vilma_Nurminen_Aino-Helena.pdf (835.1Kt)
Lataukset: 


Lappalainen, Vilma
Nurminen, Aino-Helena
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158230
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoululaisten jaksaminen arjessa on monien eri tekijöiden summa. Opiskelijan psyykkiseen jaksamiseen ja hyvinvointiin vaikuttavat muun muassa oikean opiskelualan löytäminen sekä toimeentulon vaikeudet, jotka johtavat työssä käymiseen. Ammattikorkeakoululaiset kokevat erityisesti loppuvaiheen opinnot ja opinnäytetyön tekemisen raskaina. Opiskelijaelämä on siis jatkuvan muutoksen ja kuormituksen vaikutuksen alaisina. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää opinnäytetyötä tekevien hoitotyön opiskelijoiden jaksamiseen vaikuttavia tekijöitä, opinnäytetyöprosessin vaikutukset jaksamiseen sekä tukimahdollisuusehdotuksia koululle opinnäytetyöprosessin kehittämiseksi.

Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista lähestymistapaa. Painotus oli kuitenkin kvalitatiivisessa tutkimusmenetelmässä. Aineisto kerättiin Laurea-ammattikorkeakoulun Tikkurilan yksikön hoitotyön opiskelijoilta (N =260, n =73) puoli-strukturoidulla internet-kyselylomakkeella, jossa oli 11 monivalintakysymystä sekä 4 avointa kysymystä. Kyselyyn oli mahdollista vastata 1 viikon ajan maaliskuussa. Kysely oli luottamuksellinen ja siihen vastattiin anonyymisti. Kvalitatiivisen aineiston analysointiin sovellettiin teorialähtöistä sisällönanalyysia ja kvantitatiivinen osuus analysoitiin laskemalla aineistosta frekvenssejä ja prosenttiosuuksia Excel-ohjelmalla.

Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että opinnäytetyön tekeminen vaikuttaa opiskelijoiden jaksamiseen. Siihen liitettynä koulutehtävät, työssäkäynti ja vapaa-ajan vähyys sekä opinnäytetyön ohjauksen puute vaikuttavat suurelta osin opiskelijoiden hyvinvointiin ja opiskelukykyyn. Sosiaaliset suhteet, taloudellinen asema sekä koulun antama tuki mainittiin jaksamista parantavina tekijöinä. Opiskelijat kokivat opintonsa vaihtelevina, ja monet vastaajista mainitsivat opintojen vaikeutuvan loppua kohden.

Ensisijaisiksi kehittämiskohteiksi nousivat koulun resurssit sekä koulun antama tuki ja opinnäytetyöprosessin organisointi. Opinnäytetyöstä saadut tulokset sekä tukivat aiempia tutkimustuloksia että antoivat uutta tietoa terveysalan opiskelijoiden jaksamisesta.

Opinnäytetyötä tekevien terveysalanopiskelijoiden jaksamista ei ole aiemmin Suomessa tutkittu. Mielenkiintoista olisi tehdä laajempi tutkimus aiheesta sekä vertailla miesten ja naisten välisiä eroja hyvinvointia edistävien tekijöiden suhteen opiskelun aikana.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste