Varastokirjanpito pienelle huolintayritykselle
Riihelä, Ville (2012)
Riihelä, Ville
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205178698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205178698
Tiivistelmä
Insinöörityön aiheena oli MM Cargo Oy:n varastokirjanpidon kehittäminen yrityksen tarpeisiin sopivaksi. Tarkoituksena oli korvata yrityksessä käytössä ollut varastokirjanpito uudella järjestelmällä. Vanha varastokirjapito oli yrityksen kas-vaneiden tarpeiden myötä todettu hankalaksi hallita. Lähtökohtana oli, että uu-teen kirjanpitojärjestelmään kirjataan vain yrityksen kannalta oleelliset sekä kattavaan raportointiin riittävät tiedot toimeksiannoista, lähettäjistä ja asiakkaista. Työ edellytti yrityksen liiketoimintaan tutustumista, yrityksen tarpeiden ja oleellisten tietojen tunnistamista sekä Suomen Tullin ohjeistuksiin tutustumista. Kirjanpitojärjestelmän käyttöönotto vaati erilaisiin ohjelmistoihin tutustumista sekä niiden ominaisuuksien vertailua.
Työtä varten kerätyssä materiaalissa on MM Cargo Oy:n toimitusjohtajan Mihail Kylliäisen näkemyksiä yrityksen tarvitsemasta informaatiosta ja sen määrästä. Useat eri kirjallisuus- sekä Internet-lähteet ovat olleet apuna järjestelmää kehitettäessä sekä yrityksen kannalta oleellisen tiedon tunnistamisessa.
Työn tuloksen MM Cargo Oy:lle tuotettiin toimiva varastokirjanpito Microsoft Office Access-ohjelman avulla. Käyttämistä varten tarvittavat ohjelmistot hankittiin ja asennettiin yrityksen käyttöön. Vanhasta kirjanpidosta saatavat tiedot tuotiin uuteen järjestelmään, näin uusi järjestelmä oli ajan tasalla käyttöönottohetkellä.
Työtä varten kerätyssä materiaalissa on MM Cargo Oy:n toimitusjohtajan Mihail Kylliäisen näkemyksiä yrityksen tarvitsemasta informaatiosta ja sen määrästä. Useat eri kirjallisuus- sekä Internet-lähteet ovat olleet apuna järjestelmää kehitettäessä sekä yrityksen kannalta oleellisen tiedon tunnistamisessa.
Työn tuloksen MM Cargo Oy:lle tuotettiin toimiva varastokirjanpito Microsoft Office Access-ohjelman avulla. Käyttämistä varten tarvittavat ohjelmistot hankittiin ja asennettiin yrityksen käyttöön. Vanhasta kirjanpidosta saatavat tiedot tuotiin uuteen järjestelmään, näin uusi järjestelmä oli ajan tasalla käyttöönottohetkellä.