Organisaatiokehittämisen vaikutukset työntekijäkokemuksessa: Case Komea Kodinremontti Oy
Viitanen, Martina (2021)
Viitanen, Martina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103022846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103022846
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin tutkimus- ja kehittämishanke, jonka tavoitteena oli luoda uusia toimintatapoja rakennusalan organisaatioon helpottamaan arjen hallintaa. Tavoitteena oli myös luoda struktuuria organisaation toimintaan tukemaan sen kasvua ja kehittymistä muuttuvassa markkinassa. Hankkeen avulla pyrittiin organisoimaan työtä uudelleen ja selkeyttämään visio-strategia ajattelua jokaiselle työntekijälle. Opinnäytetyön tutkimuskysymys käsitteli ajatusta siitä, voiko organisaatiouudistuksella, työn uudelleenorganisoinnilla ja visio-strategia ajattelun selkeyttämisellä olla positiivisia vaikutuksia työntekijäkokemukseen. Tutkimus- ja kehittämishanke toteutettiin rakennusalan yritykselle Komea Kodinremontti Oy:lle.
Opinnäytetyön kehittämishankkeen tarkoituksena oli auttaa yritys hallitun kasvun uralle, ottaen huomioon korjausrakentamisen yhteiskunnallinen vaikutus, kestävän kehityksen näkökulmat, kansantaloudellinen merkitys, muuttuvat markkinat sekä organisaation työntekijät ja olemassa oleva organisaatiokulttuuri. Kehittämistehtävä toteutettiin osallistavana kehittämishankkeena, eli koko organisaatio osallistui yhteisiin työpajoihin.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin kahta isompaa asiakokonaisuutta: työntekijäkokemus sekä strateginen johtaminen. Työntekijäkokemuksen aihealueista nostettiin tarkempaan tarkasteluun osallistaminen, sitouttaminen, sisäinen motivaatio, työn organisointi sekä työn imu ja intohimo. Strategisen johtamisen aihealueina tarkasteltiin tarkemmin visiota, missiota ja yrityksen strategiaa, strategista johtamista johtamismenetelmänä, visionääristä johtamista sekä strategista henkilöstöjohtamista. Tässä opinnäytetyössä toteutettiin laadullinen tutkimus ja laadullisina tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, puolistrukturoituja sidosryhmähaastatteluja sekä osallistavia työpajoja.
Tutkimus- ja kehittämishankkeessa selvisi, että organisaation kehittämistyöllä on positiivinen vaikutus työntekijäkokemukseen. Kehittämishankkeen loppupalautteessa työntekijäkokemuksen arvosana oli 1,7% korkeampi kuin hankkeen alkututkimuksessa. Opinnäytetyöllä luotiin toimiva organisaatiokehittämisen prosessi, jonka avulla voidaan selkeyttää ja jalkauttaa visiostrategia ajattelua, uudelleen organisoida ja selkeyttää yrityksen toimintaa sekä rakentaa tukeva pohja liiketoiminnan kehittämiselle.
Tutkimus- ja kehittämishankkeen tulosten perusteella voidaan siis päätellä, että organisaatiokehittämisellä voidaan parantaa työntekijäkokemusta. Jatkokehitysehdotuksina organisaatio voisi syventää tutkimusta tutkimalla työntekijäkokemuksen vaikutusta liiketoiminnan kasvuun, syventää johtamisen kehittämistä sekä paneutua asiakaskokemuksen ja brändityön kehittämiseen.
Opinnäytetyön kehittämishankkeen tarkoituksena oli auttaa yritys hallitun kasvun uralle, ottaen huomioon korjausrakentamisen yhteiskunnallinen vaikutus, kestävän kehityksen näkökulmat, kansantaloudellinen merkitys, muuttuvat markkinat sekä organisaation työntekijät ja olemassa oleva organisaatiokulttuuri. Kehittämistehtävä toteutettiin osallistavana kehittämishankkeena, eli koko organisaatio osallistui yhteisiin työpajoihin.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin kahta isompaa asiakokonaisuutta: työntekijäkokemus sekä strateginen johtaminen. Työntekijäkokemuksen aihealueista nostettiin tarkempaan tarkasteluun osallistaminen, sitouttaminen, sisäinen motivaatio, työn organisointi sekä työn imu ja intohimo. Strategisen johtamisen aihealueina tarkasteltiin tarkemmin visiota, missiota ja yrityksen strategiaa, strategista johtamista johtamismenetelmänä, visionääristä johtamista sekä strategista henkilöstöjohtamista. Tässä opinnäytetyössä toteutettiin laadullinen tutkimus ja laadullisina tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, puolistrukturoituja sidosryhmähaastatteluja sekä osallistavia työpajoja.
Tutkimus- ja kehittämishankkeessa selvisi, että organisaation kehittämistyöllä on positiivinen vaikutus työntekijäkokemukseen. Kehittämishankkeen loppupalautteessa työntekijäkokemuksen arvosana oli 1,7% korkeampi kuin hankkeen alkututkimuksessa. Opinnäytetyöllä luotiin toimiva organisaatiokehittämisen prosessi, jonka avulla voidaan selkeyttää ja jalkauttaa visiostrategia ajattelua, uudelleen organisoida ja selkeyttää yrityksen toimintaa sekä rakentaa tukeva pohja liiketoiminnan kehittämiselle.
Tutkimus- ja kehittämishankkeen tulosten perusteella voidaan siis päätellä, että organisaatiokehittämisellä voidaan parantaa työntekijäkokemusta. Jatkokehitysehdotuksina organisaatio voisi syventää tutkimusta tutkimalla työntekijäkokemuksen vaikutusta liiketoiminnan kasvuun, syventää johtamisen kehittämistä sekä paneutua asiakaskokemuksen ja brändityön kehittämiseen.