Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hyvinvointitori WDC Espoo : Fyysisen aktiivisuuden sekä toimintakyvyn ja hyvinvoinnin mahdollistaja

Heikkilä, Essi (2012)

 
Avaa tiedosto
Essi_Heikkila_ONT.pdf (915.5Kt)
Lataukset: 


Heikkilä, Essi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810263
Tiivistelmä
Opinnäytetyö liittyy Valopiha-projektiin, jonka tavoitteena on olla fyysisen aktiivisuuden ja toimintakyvyn sekä hyvinvoinnin mahdollistaja. Valopiha-projekti tunnetaan myös nimellä Hyvinvointitori WDC Espoo. Opinnäytetyön tarkoituksena on sekä arvioida Hyvinvointitorin toteutumista että tutkia, miten Hyvinvointitorin toimintaa voitaisiin kehittää palveluiden toteuttajien ja käyttäjien näkökulmasta. Työn tavoitteena on kerätä tietoa Hyvinvointitorin asiakkailta ja myös palveluiden toteuttajilta. Tavoitteena on myös saada tietoa Hyvinvointitorin toiminnasta ja kehitysnäkymistä. Hyvinvointitorin suunnittelu käynnistyi World Design Capital –hankkeen myötä, joten työni sisältyy myös tähän hankkeeseen. Hyvinvointitori oli palvelumuotoilun kehittämistä ja sitä suunniteltiin verkostoyhteistyössä Espoon kaupungin työntekijöiden ja Laurea-ammattikorkeakoulun Otaniemen lehtoreiden ja opiskelijoiden kanssa.

Hyvinvointitorin toiminta käynnistyi huhtikuun alussa 2012. Kaksi viikkoa toiminnan alkamisesta aloitin aineiston keräämisen. Hyvinvointitorin asiakkailta keräsin aineistoa lomakekyselyllä. Asiakkaat täyttivät lomakekyselyn heti Hyvinvointitorilla käymisensä jälkeen. Analysoimani aineisto koostui yhdeksästä vastauksesta. Palveluiden toteuttajilta keräsin aineistoa haastattelun avulla. Suoritin haastattelut kolmen viikon toiminnan jälkeen ja ne toteutuivat yksilö- ja ryhmähaastatteluna. Ryhmähaastatteluun osallistui kaksi fysioterapiaopiskelijaa Laurea Otaniemen yksiköstä ja yksilöhaastettuluun osallistui Hyvinvointitorilla toimiva yhteistyökumppani. Haastatteluaineistot analysoin hyödyntäen sisällönanalyysimenetelmää.

Haastattelu- ja kyselylomaketulosten perusteella voidaan todeta, että sekä Hyvinvointitorin asiakkaat että palvelun toteuttajat ovat olleet tyytyväisiä Hyvinvointitorin palveluihin. Erityisesti ohjaus- ja neuvontapalvelut ovat tarjonneet asiakkaille uutta tietoa ja innostaneet heitä. Kahdeksan kyselylomakkeeseen vastanneesta koki Hyvinvointitorin tarjoavan heille jotakin uutta hyvinvointinsa ja terveytensä kannalta. Kehitysideoita tuli kahdeksalta kyselylomakkeeseen vastanneelta. Näiden kahdeksan kehitysideat koskivat ohjatun liikuntatarjonnan ja HUR:n kuntosalilaitteiden käyttömahdollisuuden lisäämiseen. Palveluiden tuottajat olivat kaikki yhtä mieltä siitä, että Hyvinvointitorin palvelut olivat toimivia ja hyviä. Heidän kehitysideoikseen nousivat markkinoinnin, verkostoitumisen ja yhteistyön tehostaminen ja lisääminen.

Kaiken kaikkiaan palaute Hyvinvointitorin toiminnasta oli positiivista. Kulmakiviksi Hyvinvointitorin toiminnassa osoittautuivat markkinoinnin, yhteistyön ja verkostoitumisen vähäisyys. Näitä kehittämällä Hyvinvointitorin toimintaa voitaisiin sekä tehostaa että monipuolistaa ja tätä kautta espoolaisille onnistuttaisiin tarjoamaan uusi hyvinvointipalvelu syksyllä 2012.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste