Sairaanhoitajaopiskelijoiden ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjausrunko Kolmiosairaalan infektiosairauksien osastolle
Kuusisto, Maija; Hatakka, Susanna (2012)
Kuusisto, Maija
Hatakka, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810224
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa sairaanhoitajaopiskelijoiden ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjausrunko Kolmiosairaalan infektiosairauksien osastolle. Tavoitteena oli kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjausta. Opinnäytetyössä tutkimuskysymyksinä olivat mitkä ovat keskeiset sairaanhoitajaopiskelijan ohjauksen sisällöt harjoittelun alku-, keski- ja loppuvaiheessa. Opinnäytetyö rajattiin käsittelemään vain perustason ammattitaitoa edistävän harjoittelun sisältöä. Tämä opinnäytetyö on sidottuna Kolmiosairaala- hankkeeseen, Laurea-ammattikorkeakoulun ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) yhteiseen hankkeeseen. Hanke pyrkii kehittämään ohjausta sairaalassa.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Kolmiosairaalan infektio-osastolla työskentelevät sairaanhoitajat. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina. Haastateltuja hoitajia oli kaksi, jotka molemmat toimivat opiskelijoiden vastuuohjaajina osastolla. Aineistoanalyysi tehtiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Aineistonkeruun jälkeen osastolle luotiin ohjausrunko sairaanhoitajaopiskelijoiden ammattitaitoa edistävää harjoittelua varten. Alkuvaiheen harjoittelujaksosta sairaanhoitajaopiskelija on hyvin tiiviissä yhteistyössä vastuuohjaajansa kanssa, kun taas keskivaiheessa hänelle annetaan enemmän tilaa ja vastuuta harjoittaa tulevaa ammattiaan. Loppuvaiheessa harjoittelua opiskelijalta toivotaan jo oma-aloitteisuutta ja tilanteiden lukua sekä potilaan kokonaishoidon ymmärrystä. Opinnäytetyön tuloksissa yllättävää oli se, että ohjauksen sisällöt eivät niinkään vaihtele harjoittelujakson vaiheesta riippuen, vaan ohjausmenetelmät muuttuvat.
Tulevaisuudessa olisi hyvä kehittää myös hoitotyön osaamista syventävän ammattitaitoa edistävän harjoittelun sairaanhoitajaopiskelijoille ohjausrunko ja perehtyä myös ohjausmenetelmiin. Näin mahdollistettaisiin myös opinnoissa pidemmällä olevien opiskelijoiden tasavertainen ohjaus sekä saataisiin tarkempaa tietoa opiskelijaohjauksen menetelmiin ja sisältöihin liittyen.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Kolmiosairaalan infektio-osastolla työskentelevät sairaanhoitajat. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina. Haastateltuja hoitajia oli kaksi, jotka molemmat toimivat opiskelijoiden vastuuohjaajina osastolla. Aineistoanalyysi tehtiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Aineistonkeruun jälkeen osastolle luotiin ohjausrunko sairaanhoitajaopiskelijoiden ammattitaitoa edistävää harjoittelua varten. Alkuvaiheen harjoittelujaksosta sairaanhoitajaopiskelija on hyvin tiiviissä yhteistyössä vastuuohjaajansa kanssa, kun taas keskivaiheessa hänelle annetaan enemmän tilaa ja vastuuta harjoittaa tulevaa ammattiaan. Loppuvaiheessa harjoittelua opiskelijalta toivotaan jo oma-aloitteisuutta ja tilanteiden lukua sekä potilaan kokonaishoidon ymmärrystä. Opinnäytetyön tuloksissa yllättävää oli se, että ohjauksen sisällöt eivät niinkään vaihtele harjoittelujakson vaiheesta riippuen, vaan ohjausmenetelmät muuttuvat.
Tulevaisuudessa olisi hyvä kehittää myös hoitotyön osaamista syventävän ammattitaitoa edistävän harjoittelun sairaanhoitajaopiskelijoille ohjausrunko ja perehtyä myös ohjausmenetelmiin. Näin mahdollistettaisiin myös opinnoissa pidemmällä olevien opiskelijoiden tasavertainen ohjaus sekä saataisiin tarkempaa tietoa opiskelijaohjauksen menetelmiin ja sisältöihin liittyen.