Development of Service Quality Rating Through Design Thinking and Innovation Metrics
Pattichis, Andreas (2012)
Pattichis, Andreas
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810291
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kehittää luokituspohja, jonka avulla voi arvioida kvantitatiivisesti käyttäjälähtöistä palvelusuunnittelua palvelutuotantoorganisaatioissa.
Palvelut ovat aineetonta hyödykettä, joiden osa bruttokansantuotteesta on kasvussa. Palvelut tuovat tuotteille, yrityksille ja kuluttajille lisäarvoa, mutta niiden erilaiset lähestymistavat tekevät niistä monimutkaisia kokonaisuuksia. Palvelumuotoilusta on tullut suosittu ala, joka takaa käyttäjälähtöisen lähestymistavan ja palvelun produktiivisen kasvun.
Työ suunniteltiin ja toteutetiin palvelumuotoiluyritys SEROI:n tarpeiden mukaan. Tavoitteena oli luoda kilpailukykyinen työkalu, jota hyödynnettäisiin tulevaisuuden muotoilutilanteissa. Opinnäytetyön toteutus vaati ymmärrystä palvelumuotoilusta ja siihen liittyvästä ongelmanmäärittelystä, jolla taas on oleellinen osa käyttäjälähtöisen muotoilun laadun arvioinnissa. Ongelmia selvitettiin innovaation mittausmenetelmiä hyödyntämällä, koska palvelumuotoilulla on innovatiivinen luonne.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi luokitusjärjestelmä, jota testattiin oikeassa palvelumuotoilutilanteessa virtuaalisessa vaihtokauppaohjelmassa. Kokeilun jälkeen työvälineen lopullinen vedos nimeltään USEQ–luokittelu (User-Centered Service Quality) toimitettiin SEROI:lle. Joitakin liitteitä ei ole voitu julkistaa luottamuksellisista syistä.
Palvelut ovat aineetonta hyödykettä, joiden osa bruttokansantuotteesta on kasvussa. Palvelut tuovat tuotteille, yrityksille ja kuluttajille lisäarvoa, mutta niiden erilaiset lähestymistavat tekevät niistä monimutkaisia kokonaisuuksia. Palvelumuotoilusta on tullut suosittu ala, joka takaa käyttäjälähtöisen lähestymistavan ja palvelun produktiivisen kasvun.
Työ suunniteltiin ja toteutetiin palvelumuotoiluyritys SEROI:n tarpeiden mukaan. Tavoitteena oli luoda kilpailukykyinen työkalu, jota hyödynnettäisiin tulevaisuuden muotoilutilanteissa. Opinnäytetyön toteutus vaati ymmärrystä palvelumuotoilusta ja siihen liittyvästä ongelmanmäärittelystä, jolla taas on oleellinen osa käyttäjälähtöisen muotoilun laadun arvioinnissa. Ongelmia selvitettiin innovaation mittausmenetelmiä hyödyntämällä, koska palvelumuotoilulla on innovatiivinen luonne.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi luokitusjärjestelmä, jota testattiin oikeassa palvelumuotoilutilanteessa virtuaalisessa vaihtokauppaohjelmassa. Kokeilun jälkeen työvälineen lopullinen vedos nimeltään USEQ–luokittelu (User-Centered Service Quality) toimitettiin SEROI:lle. Joitakin liitteitä ei ole voitu julkistaa luottamuksellisista syistä.