”Oliko kiva päiväkotipäivä?” : Tutkimus alle kouluikäisten lasten kiusaamisesta
Snellman, Mari (2012)
Snellman, Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219082
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia päiväkodissa 4-6-vuotiaiden lasten kiusaamiskokemuksia lasten, työntekijöiden ja vanhempien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa lisäinformaatiota päiväkodin kehitteillä olevaan varhaiskasvatussuunnitelman kiusaamista käsittelevään osioon. Työssä selvitetään, miten päiväkodissa kiusaamistilanteisiin puututaan sekä, miten päiväkodin ryhmän aikuiset mieltävät kiusaamisen. Esille tuli myös eri osapuolten näkemyksiä siitä, minkä vuoksi kiusaamista tapahtuu sekä, miten sitä voitaisiin tehokkaammin ennaltaehkäistä ja vähentää.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, joka perustuu kiusaamista käsittelevään tietoperustaan, osallistuvaan havainnointiin sekä teemahaastatteluun. Teemahaastatteluun osallistui 11 lasta, 12 työntekijää ja 5 lasten vanhempaa. Tutkimis- ja kehittämisympäristönä toimi pääkaupunkiseudun päiväkoti.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että kiusaamista esiintyy jo päiväkodissa. Päiväkodin työntekijät eivät halunneet puhua varsinaisesta kiusaamisesta, vaan lievemmästä kiusanteosta. Päiväkodissa kiusaamistilanteisiin puututaan aktiivisesti. Kiusaamisen ennaltaehkäisyssä ja sen vähentämisessä nousi esille päiväkodin työntekijöiden tärkeä rooli osana lasten päivää sekä hyvän kasvatuskumppanuuden ylläpitäminen vanhempien kanssa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, joka perustuu kiusaamista käsittelevään tietoperustaan, osallistuvaan havainnointiin sekä teemahaastatteluun. Teemahaastatteluun osallistui 11 lasta, 12 työntekijää ja 5 lasten vanhempaa. Tutkimis- ja kehittämisympäristönä toimi pääkaupunkiseudun päiväkoti.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että kiusaamista esiintyy jo päiväkodissa. Päiväkodin työntekijät eivät halunneet puhua varsinaisesta kiusaamisesta, vaan lievemmästä kiusanteosta. Päiväkodissa kiusaamistilanteisiin puututaan aktiivisesti. Kiusaamisen ennaltaehkäisyssä ja sen vähentämisessä nousi esille päiväkodin työntekijöiden tärkeä rooli osana lasten päivää sekä hyvän kasvatuskumppanuuden ylläpitäminen vanhempien kanssa.