Mikroyrityksen kasvu puhtausalalla
Koskinen, Anneli (2012)
Koskinen, Anneli
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010797
Tiivistelmä
Yksityisiä puhtausalan yrityksiä on perustettu Suomeen viimeisten vuosien aikana yhä kiihtyvään tahtiin. Tähän on vaikuttanut kotitalousvähennyksen tuoma veroetu kuluttajille, mikä taas on lisännyt palvelujen kysyntää. Kaikista puhtausalan yrityksistä 99 % kuuluu pk-sektorin kokoluokkaan. Alalla on paljon kilpailua, ja vain pieni osa yrityksistä kasvaa mikroyrityksestä eli alle kymmenen hengen yrityksestä pieneksi tai keskisuureksi yritykseksi. Jotta kilpailussa pystyisi menestymään ja kasvamaan, pitää selvittää puhtausalan mikroyritysten kehittymistekijöitä. Millä osaamisella yritykset on perustettu, ja miten yritysten kehittäminen ja kasvu on suunniteltu alun alkaen ja sitten toteutettu? Minkälainen osaaminen edesauttaa kehittymistä? Mitä substanssiosaaminen tarkoittaa tällä toimialalla?
Puhtausalalla toimii myös paljon mikroyrityksiä, joilla ei ole kehittymiseen ja kasvuun liittyviä tavoitteita, vaan työllistävät itse itsensä. Haastattelujoukkoon valikoitui vain vähän tämäntyyppisiä yrityksiä.
Tutkimusaineisto kerättiin puolistruksturoiduilla haastatteluilla Pirkanmaan alueen puhtausalan mikro- tai siitä juuri isommiksi kasvaneista yrityksistä. Tuloksista voidaan todeta, että mikroyrityksien menestykseen vaikuttavat markkinat, siivoustyön hyvä osaaminen yhdistettynä liiketoimintaosaamiseen sekä myyntitaidot, jotka mahdollistavat oman osaamisen muuttamisen siivoussopimuksiksi eli bisnesmuotoon. Tavoitteellisuus ja hyvät suunnitelmat jo yrityksen perustamisvaiheessa ja vuorovaikutustaidot ovat puhtausalalla toimiville yrittäjille erittäin tärkeitä. Lopputuotoksena syntyi materiaalia puhtausalan mikro- tai pienyrittäjälle, joka on kiinnostunut kehittämään ja kasvattamaan omaa liiketoimintaansa suurempaan kokoluokkaan tai harkitsee oman yrityksen perustamista.
Puhtausalalla toimii myös paljon mikroyrityksiä, joilla ei ole kehittymiseen ja kasvuun liittyviä tavoitteita, vaan työllistävät itse itsensä. Haastattelujoukkoon valikoitui vain vähän tämäntyyppisiä yrityksiä.
Tutkimusaineisto kerättiin puolistruksturoiduilla haastatteluilla Pirkanmaan alueen puhtausalan mikro- tai siitä juuri isommiksi kasvaneista yrityksistä. Tuloksista voidaan todeta, että mikroyrityksien menestykseen vaikuttavat markkinat, siivoustyön hyvä osaaminen yhdistettynä liiketoimintaosaamiseen sekä myyntitaidot, jotka mahdollistavat oman osaamisen muuttamisen siivoussopimuksiksi eli bisnesmuotoon. Tavoitteellisuus ja hyvät suunnitelmat jo yrityksen perustamisvaiheessa ja vuorovaikutustaidot ovat puhtausalalla toimiville yrittäjille erittäin tärkeitä. Lopputuotoksena syntyi materiaalia puhtausalan mikro- tai pienyrittäjälle, joka on kiinnostunut kehittämään ja kasvattamaan omaa liiketoimintaansa suurempaan kokoluokkaan tai harkitsee oman yrityksen perustamista.