"Miusta tää on vähän siisttii kun nää kehystettään" : Lapsen arjen dokumentoinnin kehittämistä päiväkodissa
Huovinen, Tuija; Maaranen, Tiina (2012)
Huovinen, Tuija
Maaranen, Tiina
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053110911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053110911
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme tavoitteena oli kehittää lapsen arjen dokumentointia Joensuun kaupungin Gävlenlinnan päiväkodissa toiminnallisten teemapäivien avulla. Dokumentoinnin kehittämisen kautta tavoitteena oli vahvistaa lapsilähtöisyyttä, lapsen maailmaan tutustumista ja sen arvostamista lapsilähtöisten ja lasten osallisuutta vahvistavien menetelmien avulla. Tarkoituksena oli yhdessä lasten ja päiväkodin henkilökunnan kanssa ideoida ja kokeilla erilaisia dokumentoinnin menetelmiä, osallistaa lasten vanhempia kyselemällä heidän näkemyksiään arjen dokumentoinnista sekä edesauttaa kokeilemiemme menetelmien juurtumista päiväkodin arkeen. Teemapäivien aikana syntyneistä tuotoksista järjestettiin päiväkodin tiloissa näyttely. Oppimiseen keskittyvän dokumentoinnin sijaan tässä opinnäytetyössä lähdetään liikkeelle lapsen arjen näkyväksi tekemisestä ja sen tärkeydestä.
Tässä opinnäytetyössämme paneuduimme lapsilähtöiseen ja lapsen osallisuuden mahdollistavaan lapsen arjen dokumentoinnin kehittämiseen toiminnallisen opinnäytetyön menetelmin. Tarkoituksenamme oli suunnitella ja toteuttaa toimeksiantajapäiväkodin kanssa neljä teemallista dokumentointipäivää, jolloin kävimme yhdessä läpi erilaisia dokumentoinnin keinoja ja kokeilimme niitä yhdessä aikuisten ja lasten kanssa. Teemoja olivat ryhmä- ja yksilösadutus, valokuvaus sekä havainnointi. Opinnäytetyöprosessimme aikana huomasimme, että lapsen arjen dokumentoinnilla voi olla merkitystä paitsi lapsen itsetuntoon, myös aikuisen haluun tutustua lapsen maailmaan kokonaisvaltaisesti.
Opinnäytetyötä tehdessämme mietimme päiväkodin henkilöstön kanssa myös jatkokehittelyideaa, jossa päiväkodille kehitettäisiin jokin lapsen arjen ja pedagogisen dokumentoinnin kokoamisväline (esimerkiksi jonkinlainen kansio). Katsomme, että lapsuutta ja sen ilmiöitä nykymaailmassa voitaisiin tutkia suuntaamalla näkökulmaa nimenomaan lapsen arkeen ja lasten omiin kokemuksiin arjestaan.
Tässä opinnäytetyössämme paneuduimme lapsilähtöiseen ja lapsen osallisuuden mahdollistavaan lapsen arjen dokumentoinnin kehittämiseen toiminnallisen opinnäytetyön menetelmin. Tarkoituksenamme oli suunnitella ja toteuttaa toimeksiantajapäiväkodin kanssa neljä teemallista dokumentointipäivää, jolloin kävimme yhdessä läpi erilaisia dokumentoinnin keinoja ja kokeilimme niitä yhdessä aikuisten ja lasten kanssa. Teemoja olivat ryhmä- ja yksilösadutus, valokuvaus sekä havainnointi. Opinnäytetyöprosessimme aikana huomasimme, että lapsen arjen dokumentoinnilla voi olla merkitystä paitsi lapsen itsetuntoon, myös aikuisen haluun tutustua lapsen maailmaan kokonaisvaltaisesti.
Opinnäytetyötä tehdessämme mietimme päiväkodin henkilöstön kanssa myös jatkokehittelyideaa, jossa päiväkodille kehitettäisiin jokin lapsen arjen ja pedagogisen dokumentoinnin kokoamisväline (esimerkiksi jonkinlainen kansio). Katsomme, että lapsuutta ja sen ilmiöitä nykymaailmassa voitaisiin tutkia suuntaamalla näkökulmaa nimenomaan lapsen arkeen ja lasten omiin kokemuksiin arjestaan.