Selvitys asiakastyytyväisyydestä ja vetovoimatekijöistä Karelia à la carte -yrityksissä
Moilanen, Marika (2012)
Moilanen, Marika
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053110954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053110954
Tiivistelmä
Karelia à la carte on sekä brändi että yritysten verkosto, jonka tarkoituksena on lisätä pohjoiskarjalaisten matkailu- ja ravitsemispalveluyritysten yhteistyötä ja näkyvyyttä. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää verkostoon kuuluvien ravitsemispalveluita tarjoavien yritysten asiakkaiden tyytyväisyyttä sekä mielipiteitä yritysten vetovoimatekijöistä.
Selvitys toteutettiin strukturoidulla kysely, jonka yritysten asiakkaat täyttivät nimettömänä. Hyväksyttyjä kyselylomakkeita oli 83, jotka analysoitiin SPSS -ohjelmalla. Tulosten analysoinnin jälkeen kyselylomaketta muokattiin huomattujen puutteiden osalta toimivaksi, että toimeksiantaja voisi käyttää sitä halutessaan uudestaan.
Tuloksien mukaan asiakkailla on positiivinen kuva Karelia à la carte –brändin imagosta. Perinteisyyttä ja karjalaisuutta arvostetaan, mutta myös lähiruoka lisää yritysten vetovoimaa. Palvelun ja tuotteiden laatu oli tässä kyselyssä olevien yritysten kohdalla hyvä. Taustatekijöihin verrattaessa selvisi, että maakunnan ulkopuolelta tulevien matkailijoiden näkökulmasta karjalaisuus on vetovoimatekijänä houkuttelevampi kuin maakunnassa asuvien mielestä. Myös luomu oli houkuttelevampi naisten kuin miesten mielestä.
Tämän opinnäytetyön tuloksena Karelia à la carte -yrityksille jää toimiva kyselylomake, jolla voi jatkossakin selvittää asiakkaiden kokemuksia ja tyytyväisyyttä palveluun.
Selvitys toteutettiin strukturoidulla kysely, jonka yritysten asiakkaat täyttivät nimettömänä. Hyväksyttyjä kyselylomakkeita oli 83, jotka analysoitiin SPSS -ohjelmalla. Tulosten analysoinnin jälkeen kyselylomaketta muokattiin huomattujen puutteiden osalta toimivaksi, että toimeksiantaja voisi käyttää sitä halutessaan uudestaan.
Tuloksien mukaan asiakkailla on positiivinen kuva Karelia à la carte –brändin imagosta. Perinteisyyttä ja karjalaisuutta arvostetaan, mutta myös lähiruoka lisää yritysten vetovoimaa. Palvelun ja tuotteiden laatu oli tässä kyselyssä olevien yritysten kohdalla hyvä. Taustatekijöihin verrattaessa selvisi, että maakunnan ulkopuolelta tulevien matkailijoiden näkökulmasta karjalaisuus on vetovoimatekijänä houkuttelevampi kuin maakunnassa asuvien mielestä. Myös luomu oli houkuttelevampi naisten kuin miesten mielestä.
Tämän opinnäytetyön tuloksena Karelia à la carte -yrityksille jää toimiva kyselylomake, jolla voi jatkossakin selvittää asiakkaiden kokemuksia ja tyytyväisyyttä palveluun.