Salibandyseuran juniorijoukkueen sponsorihaku
Haapasalmi, Leila (2012)
Haapasalmi, Leila
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249613
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää salibandyseuran 02-ikäluokan joukkueelle sponsori keväästä 2012 kauden 2012 - 2013 loppuun asti. Sponsorihaku edellytti tutustumista aiheeseen ja sponsoroinnin tarkastelemista niin hakijan kuin sponsorin näkökulmasta.
Työn teoriaosuus käsittelee juniorijoukkueen sponsorihaun kannalta oleellisimpia aiheita. Käsiteltäessä sponsorointia yleisellä tasolla, pohditaan sitä, mitä sponsorointi on ja miten sen uskotaan lähitulevaisuudessa muuttuvan. Aihetta on tarkasteltu yrityksen näkökulmasta pohtimalla sitä, kuinka sponsorointi kytkeytyy markkinointiin, mitkä ovat yritysten tavoitteet ja mitkä tekijät vaikuttavat sponsorointipäätöksiin. Hakijan näkökulmasta on tarkasteltu kahden erityyppisen sponsorihakumenetelmän suunnittelu- ja myyntivaiheita.
Opinnäytetyön tuloksena juniorijoukkueelle suunniteltiin omanlainen sponsorihaun suunnittelu- ja myyntivaihe sekä rakennettiin ja hinnoiteltiin kolme sponsoripakettia. Suunnitteluvaihe käsittää sen työn, joka sponsorihaussa tapahtuu ennen yhteydenottoa potentiaalisiin sponsoreihin. Myyntivaihe sisältää ne tehtävät, jotka toteutetaan yhteydenotosta siihen asti, kunnes yritykseltä on saatu myöntävä tai kielteinen vastaus ja vastaukseen on reagoitu.
Työn aikana otettiin yhteyttä seitsemääntoista yritykseen, joille ehdotettiin sponsorointiyhteistyötä. Tavoitetta ei saavutettu opinnäytetyön aikana, sillä sopimuksia ei ehditty solmimaan kenenkään kanssa. Kahden yrityksen kanssa on kuitenkin pyynnöstä sovittu, että niihin otetaan yhteyttä uudestaan kesän 2012 jälkeen.
Opinnäytetyön aikana selvisi, että yritykset olisivat tarvinneet enemmän aikaa päätöksentekoon. Lisäksi vaikutti siltä, että sponsoripaketit, jotka hinnoiteltiin edellisen sponsorikauden sopimuksen perusteella, olivat liian kalliita. Jatkossa joukkueelle voisi olla kannattavampaa hakea useampaa sponsoria pienemmällä sopimussummalla. Joukkue voisi myös harkita liittävänsä sponsorin logon muilla tavoin peliasuun kuin painattamalla, kuten tekstiilitarroilla tai kuvansiirtopaperilla. Tekstiilitarrat voidaan irrottaa, joten näkyvyysaikaa voisi silloin myydä sponsorin toiveiden mukaan.
Työn teoriaosuus käsittelee juniorijoukkueen sponsorihaun kannalta oleellisimpia aiheita. Käsiteltäessä sponsorointia yleisellä tasolla, pohditaan sitä, mitä sponsorointi on ja miten sen uskotaan lähitulevaisuudessa muuttuvan. Aihetta on tarkasteltu yrityksen näkökulmasta pohtimalla sitä, kuinka sponsorointi kytkeytyy markkinointiin, mitkä ovat yritysten tavoitteet ja mitkä tekijät vaikuttavat sponsorointipäätöksiin. Hakijan näkökulmasta on tarkasteltu kahden erityyppisen sponsorihakumenetelmän suunnittelu- ja myyntivaiheita.
Opinnäytetyön tuloksena juniorijoukkueelle suunniteltiin omanlainen sponsorihaun suunnittelu- ja myyntivaihe sekä rakennettiin ja hinnoiteltiin kolme sponsoripakettia. Suunnitteluvaihe käsittää sen työn, joka sponsorihaussa tapahtuu ennen yhteydenottoa potentiaalisiin sponsoreihin. Myyntivaihe sisältää ne tehtävät, jotka toteutetaan yhteydenotosta siihen asti, kunnes yritykseltä on saatu myöntävä tai kielteinen vastaus ja vastaukseen on reagoitu.
Työn aikana otettiin yhteyttä seitsemääntoista yritykseen, joille ehdotettiin sponsorointiyhteistyötä. Tavoitetta ei saavutettu opinnäytetyön aikana, sillä sopimuksia ei ehditty solmimaan kenenkään kanssa. Kahden yrityksen kanssa on kuitenkin pyynnöstä sovittu, että niihin otetaan yhteyttä uudestaan kesän 2012 jälkeen.
Opinnäytetyön aikana selvisi, että yritykset olisivat tarvinneet enemmän aikaa päätöksentekoon. Lisäksi vaikutti siltä, että sponsoripaketit, jotka hinnoiteltiin edellisen sponsorikauden sopimuksen perusteella, olivat liian kalliita. Jatkossa joukkueelle voisi olla kannattavampaa hakea useampaa sponsoria pienemmällä sopimussummalla. Joukkue voisi myös harkita liittävänsä sponsorin logon muilla tavoin peliasuun kuin painattamalla, kuten tekstiilitarroilla tai kuvansiirtopaperilla. Tekstiilitarrat voidaan irrottaa, joten näkyvyysaikaa voisi silloin myydä sponsorin toiveiden mukaan.