Vaatealan yrityksen liiketoimintamahdollisuuksien selvittäminen pääkaupunkiseudulla
Monola, Katja (2012)
Monola, Katja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052710067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052710067
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa vaateliikkeen perustamisesta ja sen mah-dollisuuksista pääkaupunkiseudulla. Tavoitteena oli myös saada tietoa siitä, minkälaisia mah-dollisuuksia uudella yrittäjällä on ja mitä tulisi ottaa huomioon yritystä perustaessa. Työn tarkoituksena oli tuottaa tietoa omaa liiketoimintaa perustettaessa.
Keskeinen teoria keskittyy uuden yrityksen perustamiseen liittyviin tekijöihin, markkinointiin sekä vaatealaa koskeviin näkemyksiin. Yrityksen perustamiseen liittyvä teoria oli valittu siten, että minulle olisi hyötyä siitä, kun lähden perustamaan omaa yritystä. Markkinointiin syventyvässä osiossa käsittelen uuden yrityksen markkinointikeinoja ja markkinointiviestintää. Viimeisessä teoriaosiossa otin selvää vaatealan tämänhetkisestä tilanteesta ja tulevaisuuden näkemyksistä.
Tutkimusosiossa käytän avointa haastattelutekniikkaa, jossa haastattelin kolmea eri vaatealalla työskentelevää henkilöä. Ensimmäinen haastateltava oli yksityisyrittäjä, toinen suomalaisen vaateketjun myymäläpäällikkö ja kolmas ulkomaalaisen vaateketjun myymäläpäällikkö. Haastatteluilla selvitin mikä on saanut haastateltavan ryhtymään työhön, sekä pohdittiin vaatealan nykyistä markkinatilannetta. Yksityisyrittäjältä sain tietoa uuden yrityksen perustamisesta ja keinoista menestyä markkinoilla. Myymäläpäälliköiltä sain tietoa heidän arjestaan ja heidän nä-kemyksestään vaatealan markkinatilanteesta.
Työn edetessä ajatus oman yrityksen perustamisesta muuttui ja mielenkiinto suuntautui fran-chising- yrittäjyyteen. Yksityisyrittäjyys tällä alalla on kilpailuun nähden erittäin haastavaa. Kokemuksen puute niin yrityksen perustamisesta ja sen pyörittämisestä johtivat lopputulokseen, jossa päätin, että franchising-yritys on parempi ja turvallisempi vaihtoehto. Oman yrityksen perustaminen ei ole täysin kumottu ajatus, mutta tarvitsen ensin kokemusta alalta, ennen kuin voin lähteä perustamaan täysin omaa yritystä.
Keskeinen teoria keskittyy uuden yrityksen perustamiseen liittyviin tekijöihin, markkinointiin sekä vaatealaa koskeviin näkemyksiin. Yrityksen perustamiseen liittyvä teoria oli valittu siten, että minulle olisi hyötyä siitä, kun lähden perustamaan omaa yritystä. Markkinointiin syventyvässä osiossa käsittelen uuden yrityksen markkinointikeinoja ja markkinointiviestintää. Viimeisessä teoriaosiossa otin selvää vaatealan tämänhetkisestä tilanteesta ja tulevaisuuden näkemyksistä.
Tutkimusosiossa käytän avointa haastattelutekniikkaa, jossa haastattelin kolmea eri vaatealalla työskentelevää henkilöä. Ensimmäinen haastateltava oli yksityisyrittäjä, toinen suomalaisen vaateketjun myymäläpäällikkö ja kolmas ulkomaalaisen vaateketjun myymäläpäällikkö. Haastatteluilla selvitin mikä on saanut haastateltavan ryhtymään työhön, sekä pohdittiin vaatealan nykyistä markkinatilannetta. Yksityisyrittäjältä sain tietoa uuden yrityksen perustamisesta ja keinoista menestyä markkinoilla. Myymäläpäälliköiltä sain tietoa heidän arjestaan ja heidän nä-kemyksestään vaatealan markkinatilanteesta.
Työn edetessä ajatus oman yrityksen perustamisesta muuttui ja mielenkiinto suuntautui fran-chising- yrittäjyyteen. Yksityisyrittäjyys tällä alalla on kilpailuun nähden erittäin haastavaa. Kokemuksen puute niin yrityksen perustamisesta ja sen pyörittämisestä johtivat lopputulokseen, jossa päätin, että franchising-yritys on parempi ja turvallisempi vaihtoehto. Oman yrityksen perustaminen ei ole täysin kumottu ajatus, mutta tarvitsen ensin kokemusta alalta, ennen kuin voin lähteä perustamaan täysin omaa yritystä.