DOKUMENTAARINEN TOSI-TV MERENKULUN TUNNETTUUDEN EDISTÄJÄNÄ
Leppälä, Teemu (2012)
Leppälä, Teemu
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053110969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053110969
Tiivistelmä
Merenkulku ja meritse tapahtuva kauppa ovat olleet tärkeitä ihmiskunnan historiassa. Suomen kansainvälisen kaupan tuonnista noin 90 %, ja viennistä noin 70 % siirtyy jossain logistisen ketjun vaiheessa merikuljetuksina. Merenkululla on huomattava merkitys jokaisen suomalaisen elämään, paljon suurempi kuin usein ymmärretäänkään. Merenkulun olisi tärkeä saada kertoa siitä maailmasta, jollaista se todellisuudessa tänä päivänä on. Merenkulku on erittäin haastavaa työtä, jossa suuret tavaravirrat ja alukset liikkuvat kaikissa olosuhteissa.
Tutkimuksen taustalla oli kiinnostus selvittää kuinka merenkulun parissa työskentelevät henkilöt sekä tv-tuottajat kokevat tosi-tv:n sekä mahdollisen merenkulusta kertovan dokumentaarisen tosi-tv-ohjelmasarjan. Tutkimuksessa kysyttiin mielipiteitä siitä, miten merenkulku voitaisiin vastaajien mukaan tuoda parhaiten tunnetuksi suurelle yleisölle. Työn yhtenä tavoitteena oli myös selvittää, miten vastaajat kokevat suuren yleisön käsityksen merenkulusta tänä päivänä sekä kuinka nuoria saisi merenkulkualalle opiskelemaan ja töihin.
Tutkimusta varten lähetettiin sähköpostitse neljä esikysymystä sekä kahdeksan kysymystä, joihin tuli vastauksia 65 kappaletta. Vastaukset litteroitiin ja määriteltiin omiksi alaryhmiksi. Vastaukset käytiin lävitse jokaisen kysymyksen osalta ja analysoitiin numeerisiksi arvoiksi graafisten esityksien muodossa. Tutkimuksen toteutusosaan kirjoitettiin suoria lainauksia vastauksista. Pohdinnoissa arvoidaan tutkimuksen tuloksia ja niiden merkityksiä kokonaisvaltaisesti. Johtopäätökset-luvussa koko tutkimusaineisto purettiin SWOT-analyysia hyväksi käyttäen. Tutkimusmetodi on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, ja tutkimuksen metodologinen viitekehys perustuu fenomenologiseen pohdintaan.
Aineistona tutkimuksessa on käytetty laajasti kirjoja, julkaisuja, tutkimusraportteja, internetiä ja lehtileikkeitä merenkulusta sekä audiovisuaalisuudesta. Tärkeä osa tutkimuksen rakennetta on oma vahva kokemus merenkulusta sekä lyhyempi kokemus, mutta sitäkin vahvempi kiinnostus audiovisuaalisuutta sekä erilaisia tuotannollisia projekteja kohtaan.
Tutkimus osoitti, että merenkulun parissa työskentelevät henkilöt sekä tv-tuottajat näkevät dokumentaarisen tosi-tv:n erinomaisena mahdollisuutena kertoa suurelle yleisölle merenkulusta. Tutkimuksen mukaan merenkulkuun liittyvä dokumentaarinen tosi-tv-ohjelmasarja vaikuttaa suoraan ihmisten ennakkoluuloihin ja väärinkäsityksiin joita merenkulusta koettiin olevan vielä vallalla. Poliittisten päätöksentekijöiden uskottiin myös valveutuvan mahdollisen merenkulusta kertovan ohjelmasarjan vuoksi. Kultivaatiotutkijoiden mukaan televisiolla voidaan vaikuttaa ihmisten käsityksiä yhteisestä todellisuudesta sekä myös vaikuttaa koko yhteiskuntaan. Tärkeänä merenkulun tiedottamisen keinona koettiin myös erilaiset mediat.
Tutkimuksen taustalla oli kiinnostus selvittää kuinka merenkulun parissa työskentelevät henkilöt sekä tv-tuottajat kokevat tosi-tv:n sekä mahdollisen merenkulusta kertovan dokumentaarisen tosi-tv-ohjelmasarjan. Tutkimuksessa kysyttiin mielipiteitä siitä, miten merenkulku voitaisiin vastaajien mukaan tuoda parhaiten tunnetuksi suurelle yleisölle. Työn yhtenä tavoitteena oli myös selvittää, miten vastaajat kokevat suuren yleisön käsityksen merenkulusta tänä päivänä sekä kuinka nuoria saisi merenkulkualalle opiskelemaan ja töihin.
Tutkimusta varten lähetettiin sähköpostitse neljä esikysymystä sekä kahdeksan kysymystä, joihin tuli vastauksia 65 kappaletta. Vastaukset litteroitiin ja määriteltiin omiksi alaryhmiksi. Vastaukset käytiin lävitse jokaisen kysymyksen osalta ja analysoitiin numeerisiksi arvoiksi graafisten esityksien muodossa. Tutkimuksen toteutusosaan kirjoitettiin suoria lainauksia vastauksista. Pohdinnoissa arvoidaan tutkimuksen tuloksia ja niiden merkityksiä kokonaisvaltaisesti. Johtopäätökset-luvussa koko tutkimusaineisto purettiin SWOT-analyysia hyväksi käyttäen. Tutkimusmetodi on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, ja tutkimuksen metodologinen viitekehys perustuu fenomenologiseen pohdintaan.
Aineistona tutkimuksessa on käytetty laajasti kirjoja, julkaisuja, tutkimusraportteja, internetiä ja lehtileikkeitä merenkulusta sekä audiovisuaalisuudesta. Tärkeä osa tutkimuksen rakennetta on oma vahva kokemus merenkulusta sekä lyhyempi kokemus, mutta sitäkin vahvempi kiinnostus audiovisuaalisuutta sekä erilaisia tuotannollisia projekteja kohtaan.
Tutkimus osoitti, että merenkulun parissa työskentelevät henkilöt sekä tv-tuottajat näkevät dokumentaarisen tosi-tv:n erinomaisena mahdollisuutena kertoa suurelle yleisölle merenkulusta. Tutkimuksen mukaan merenkulkuun liittyvä dokumentaarinen tosi-tv-ohjelmasarja vaikuttaa suoraan ihmisten ennakkoluuloihin ja väärinkäsityksiin joita merenkulusta koettiin olevan vielä vallalla. Poliittisten päätöksentekijöiden uskottiin myös valveutuvan mahdollisen merenkulusta kertovan ohjelmasarjan vuoksi. Kultivaatiotutkijoiden mukaan televisiolla voidaan vaikuttaa ihmisten käsityksiä yhteisestä todellisuudesta sekä myös vaikuttaa koko yhteiskuntaan. Tärkeänä merenkulun tiedottamisen keinona koettiin myös erilaiset mediat.